تضمین‌های ضدایرانی سناتور جمهوری‌خواه به نتانیاهو

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به رویکرد و اقدامات کنگره آمریکا در قبال ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه جروزالم‌پست 30 دسامبر 2014 (۹ دی) در مقاله‌ای به رویکرد و اقدامات کنگره آمریکا در قبال ایران پرداخت و نوشت: سناتور لیندسی گراهام که به اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] سفر کرده، گفت که سنای آمریکا ماه آینده (ژانویه) به قانون تحریم‌های ایران رأی خواهد داد. گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که انتظار می‌رود ریاست کمیته فرعی تخصیص‌های خارجی سنا را بر عهده بگیرد، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. گراهام به نتانیاهو گفت که «کنگره از مسیر شما پیروی خواهد کرد و خواهان اثرگذاری در هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران است.» وی تشریح کرد: «ژانویه سال آینده در مورد قانون کرک - منندز رأی‌گیری خواهد شد؛ این قانون دوحزبی می‌گوید که اگر ایران از میز مذاکره پا پس بکشد، تحریم‌ها دوباره تحمیل خواهند شد... اگر ایران پس از توافق، فریب‌کاری کند،‌ تحریم‌ها دوباره تحمیل خواهند شد.»

در ادامه مقاله آمده است: در حال حاضر، تحریم‌های آمریکا بخش‌های انرژی و بانکداری ایران و نیز تجارت مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور را هدف گرفته‌اند. برخی تحریم‌ها برداشته‌ شده‌اند و مطابق برآوردهای آمریکا، طی آن، ایران اجازه یافته حدود پنج میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار خسارت سالانه خود را جبران کند. نتانیاهو در دیدار با گراهام با اشاره به نمایش پهپاد انتحاری در رزمایش ایران، بر جدی بودن تهدید ایران تأکید کرد. وی گفت:‌ »من از رهبری شما (گراهام) در این تلاش‌ها استقبال می‌کنم.» همچنین گراهام اظهار داشت در صورت تصویب قطعنامه مربوط به تشکیل کشور فلسطین، احتمال دارد حمایت مالی آمریکا از سازمان ملل قطع شود... هر گونه تلاش فرانسه، اردن یا هر کشور دیگری به‌منظور جلوگیری از گفت‌و‌گوهای مستقیم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر سر روند صلح و هرگونه تلاش برای بردن این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل، با واکنش شدید کنگره رو‌به‌رو خواهد شد که می‌تواند شامل تعلیق کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل باشد... ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد و به سازمان ملل اجازه نخواهیم داد نظارت بر روند صلح را به دست گیرد.» براساس طرح تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست شده بود کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای 1967 یعنی همان کرانه باختری، بخش شرقی بیت‌المقدس و منطقه غزه و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، به‌عنوان صدونودوچهارمین عضو سازمان ملل متحد شناسایی شود.

در پایان مقاله آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند توافق هسته‌‌ای احتمالی با ایران به این کشور اجازه خواهد داد در سطح اندک به غنی‌‌سازی ادامه دهد؛ اما نظارت و بازرسی‌های مربوط به آن شدید خواهد بود. اسرائیل نیز معتقد است هر گونه ظرفیت غنی‌سازی، ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای تبدیل می‌کند.

تحلیل‌:رفتن یک سناتور آمریکایی نزد نتانیاهوی کودک‌کش و نشان دادن چنین رفتار ذلیلانه‌ای، در هیچ مرام و مسلکی مگر مرام و مسلک سرسپردگی و دریوزه‌گری، نامش «دیپلماسی» نیست. رفتار ذلیلانه این سناتور، سرشت رابطه دولتمردان آمریکا با صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. با وجود رد وبدل تعارف‌های سیاسی بین این دو نفر، ایران نیز سیاست و برنامه خود را دارد که باید با جدیت دنبال کند. صحبت از قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل نیز بار دیگر خوی استکباری آمریکا را آشکار ساخته و نشان می‌دهد که شیطان بزرگ به این سازمان جهان، صرفاً نگاه ابزاری دارد و آنجا که از سیاست‌های آمریکا فاصله می‌گیرد، در نزد آمریکا فاقد ارزش می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.