راهبردهای مؤثر ایران در عراق و سوریه

نشریه اکونومیست در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در عراق و سوریه علیه داعش پرداخت و نوشت:...

 

 نشریه اکونومیست 31 دسامبر 2014 (10 دی) در مقاله‌ای به راهبردهای ایران در عراق و سوریه علیه داعش پرداخت و نوشت: برخلاف ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) که نقش خود را به حملات هوایی محدود کرده و نیز برخلاف روسیه یا کشورهای عربی که مخالفان سوریه را مسلح کرده‌اند، ایران عملاً خود را درگیر جنگ‌های درهم‌پیچیده کرده است. ایران نه‌تنها تسلیحات و تجهیزات، بلکه صدها مشاور سپاه پاسداران و هزاران شبه‌نظامی شیعه عراقی را فرستاده که در لبنان و عراق آموزش دیده‌اند. روز 29 دسامبر سیاستمداران و مقامات ارشد نظامی در مراسم تشییع‌جنازه حمید تقوی شرکت کردند. این سرتیپ سپاه که توسط یک تک‌تیرانداز در شهر سامرا کشته شد [به شهادت رسید]، کهنه‌سرباز و قهرمان جنگ ایران و عراق در دهه 80 و بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران بود که در عراق کشته شد.

در ادامه مقاله آمده است: اندکی پس از آن، حسین دهقان، وزیر دفاع، به‌طور رسمی، خالد العبیدی، همتای عراقی خود را به حضور پذیرفت و در نشست مطبوعاتی، آقای دهقان متعهد شد ایران با کمک‌های خود اقدامات مشترکی به‌منظور پاکسازی عراق از تروریسم صورت دهد. موفقیت‌های ایران در کمک به حزب‌الله لبنان و پایان اشغال جنوب این کشور از سوی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] سبب شد ایران تلاش مشابهی در عراق انجام دهد و سبب خروج نیروهای آمریکایی از عراق شود. ابزار ایران در عراق شبه‌نظامیان شیعه بودند که هزاران حمله مرگبار علیه نیروهای آمریکایی صورت دادند. بدون کمک ایران، رژیم اسد قطعاً سقوط می‌کرد؛ بیش از هزار شبه‌نظامی شیعه از سال 2012 برای جلوگیری از سقوط رژیم سوریه کشته شده‌اند. ایران نیز حداقل سه تن از مقامات بلندپایه نظامی خود را در سوریه از دست داده است.

در پایان مقاله آمده است: گرفتاری ایران مانند آمریکا با تناقض‌هایی پیچیده شده است. سیاستمداران تندروی ایران به‌طور سنتی آمریکا را مقصر ایجاد دولت اسلامی (داعش) می‌دانند؛ حتی اگر سپاه پاسداران و آمریکا بار سنگین ریشه‌کنی این گروه تروریستی را بر دوش بکشند. شبه‌نظامیان شیعه عراق تهدید کرده‌اند به مهاجمان متحد یا آمریکایی حتی اگر از پوشش هوایی ائتلاف برخوردار باشند، حمله خواهند کرد. در سوریه، ایران ایده چندانی در مورد نحوه پایان جنگ ندارد. بشار اسد با وجود حمایت ایران در زمین و قدرت هوایی مؤثر آمریکا، دیگر قدرت یا اعتبار حاکمیت بر کشوری ویران را ندارد.

تحلیل‌: این نشریه آمریکایی در حالی سعی دارد دامن آلوده آمریکا را از حمایت و راه‌اندازی داعش پاک کند که دیگر برای کمتر کسی تردید وجود دارد که آمریکا و برخی دول مرتجع منطقه و ترکیه، از حامیان تروریست‌های داعش هستند، حتی امروز که حملات هوایی علیه داعش عراق انجام می‌دهند؛ اما از داعش سوریه حمایت می‌کنند!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.