توافق‌نامه ایران و عراق علیه داعش؛ چالش آمریکا

پایگاه اینترنتی میلیتری در مقاله‌ای به توافق ایران و عراق برای مبارزه با داعش پرداخت و نوشت:...

 

 پایگاه اینترنتی میلیتری 3 ژانویه 2015 (13 دی) در مقاله‌ای به توافق ایران و عراق برای مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: ایران و عراق توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که مطابق آن، ایران نیروهای عراقی را آموزش، مشاوره و کمک کند که مشابه توافق آمریکا با عراق به منظور مبارزه با داعش است. خالد العبیدی، ‌وزیر دفاع عراق، اوایل این هفته پس از امضای این توافق با وزیر دفاع ایران گفت: «از نظر ما حمایت ایران از نیروهای مسلح عراقی ضرورتی راهبردی است... ما گزینه دیگری به‌جز همکاری و همسویی با ایران به منظور ریشه‌کنی تروریست‌ها نداریم.» این خبر در میانه نگرانی‌های فزاینده پنتاگون در مورد تلاش‌های جداگانه واشنگتن و تهران در حمایت از دولت بغداد منتشر شد.

در ادامه مقاله آمده است: اوایل ماه دسامبر پنتاگون پس از گزارش‌های مربوط به بمباران اهداف داعش در شمال شرقی عراق، به دولت این کشور در مورد تهدید بالقوه برای حملات هوایی آمریکا هشدار داد. جان کربی، معاون مطبوعاتی پنتاگون، در گزارش 2 دسامبر گفت که «ما نشانه‌هایی داریم که آن‌ها (ایرانی‌ها) طی چند روز اخیر با فانتوم‌های اف‌-4 حملات هوایی صورت داده‌اند... ما مأموریت‌های هوایی بر فراز عراق داریم و در انجام آن‌ها با دولت عراق هماهنگی‌هایی صورت داده‌ایم. وظیفه دولت عراق است که مسائل مربوط به حریم هوایی را حل‌وفصل کند.» یک مقام ارشد ایرانی دیگر، حملات هواپیماهای ایرانی را منکر شد و گفت: «ایران هرگز در حملات هوایی علیه اهداف داعش در عراق دخیل نبوده است. هیچ‌گونه همکاری در چنین حملاتی با آمریکا نیز صورت نگرفته است.» خبر توافق نظامی ایران و عراق در حالی منتشر می‌شود که آمریکا برای تقویت آموزش، مشاوره و کمک به 1500 نیروی نظامی عراقی و 1300 نفر دیگر در ماه آینده آماده می‌شود. حدود هزار نیروی اضافی نیز از نیروی هوایی آمریکا به عراق اعزام خواهند شد. کاخ سفید و پنتاگون بارها نگرانی‌های خود را در مورد مداخله فزاینده ایرانی شیعه در عراق، ابراز کرده‌اند؛ زیرا تلاش‌ها به‌منظور وحدت شیعه و سنی در عراق را تضعیف می‌کند و طرح‌های سازمان‌دهی گارد ملی در میان قبایل سنی غرب عراق را با ناکامی مواجه می‌سازد.

در پایان مقاله آمده است: شواهد فزاینده‌ای در مورد نفوذ و مداخله مستقیم سپاه پاسداران ایران علیه داعش وجود دارد. خبرگزاری فارس به‌تازگی نوشت: «تقوی در حال انجام مأموریت مشاوره‌ای خود برای نیروهای امنیت ملی عراق در سامرا شهید شد.» توافق با ایران در حالی صورت گرفت که دولت عراق اعلام کرده خشونت و کشتار غیرنظامیان با حمله داعش در سال 2014 به‌شدت افزایش یافته و بیش از 15 هزار غیرنظامی و نیروی نظامی در سال 2014 کشته شده‌اند که بیش از دو برابر رقم 6500 نفر در سال 2013 است. سازمان ملل نیز شمار کشته‌های غیرنظامی در سال 2014 را 12282 نفر اعلام کرد. نماینده سازمان ملل در عراق در این باره گفت: «غیرنظامیان عراقی همچنان رنج می‌کشند... و این موضوع، بسیار ناراحت‌کننده است.»

تحلیل‌:ناراحتی آمریکایی‌ها از توافق امنیتی ایران و عراق و نیز کمک‌های مشاوره‌ای نظامیان ایران به عراق در مقابله علیه داعش به این سبب است که نقش‌آفرینی‌ ایران در این موضوع کاملاً صادقانه و در راستای نابودی داعش است؛ حال آنکه آمریکایی‌ها کاملاً هدفمند و مدیریت‌شده علیه داعش اقدام می‌کنند و قصد ندارند داعش را نابود کنند. از نگاه آمریکایی‌ها در حال حاضر داعش، ابزار بسیار مهمی برای بی‌ثبات‌ نگه‌داشتن منطقه است و آمریکایی‌ها برای اجرای برنامه‌هایشان به این بی‌ثباتی نیاز دارند؛ از این رو با همکاری ایران و عراق مخالفند، زیرا نتیجه آن را از بین بردن عامل اصلی بی‌ثباتی می‌دانند که لطمه شدیدی به برنامه‌های راهبردی آمریکا در منطقه می‌زند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.