حمله تروریستی پاریس؛ واکنش‌های متفاوت در ترکیه

پایگاه اینترنتی المانتیور در مقاله‌ای به واکنش‌های دولت ترکیه به حمله تروریستی پاریس پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی المانتیور 12 ژانویه 2015 (۲۲ دی) در مقاله‌ای به واکنش‌های دولت ترکیه به حمله تروریستی پاریس پرداخت و نوشت: حمله علیه مجله شارلی ابدو و کشتار، در دفتر این نشریه بیش از هر کشور اسلامی دیگر با واکنش‌های ترکیه روبه‌رو بود. این موضوع جای شگفتی نیست، زیرا جامعه ترکیه از دو طیف اسلام‌گرا و سکولار تشکیل شده است که هر کدام، بحث‌هایی درباره آزادی‌بیان و سبک زندگی مطرح می‌کنند. همچنین این اختلاف در موضع‌گیری‌های تحلیل‌گران مختلف در رسانه‌های ترکیه پس از حملات پاریس دیده می‌شود. موضع مفسران و تحلیل‌گران لیبرال و سکولار، بازتاب دیدگاه‌های همتایان غربی‌شان است. بسیاری از آن‌ها نیز به ترک‌های لیبرال و سکولار پیوستند و در خارج از کنسول‌گری فرانسه در استانبول، راهپیمایی و پلاکاردهای «من شارلی هستم» را حمل کردند.

در ادامه مقاله آمده است: وضعیت در میان اسلام‌گرایان به‌گونه‌ای بود که برخی از آن‌ها از نظریه‌های توطئه سخن می‌گفتند تا به بررسی عوامل پشت‌پرده این حمله تروریستی بپردازند. برخی افراد متنفذ مذهبی نیز می‌گفتند مسلمانان باید به صورت غیرمشروط این حمله را محکوم و فاصله خود را از این حملات رعایت کنند. اردوغان در بیانیه خود گفت که تروریسم، مذهب و تابعیت ندارد و نمی‌توان تحت هیچ شرایطی از آن چشم‌پوشی کرد. اردوغان بدون اشاره به اسلام‌هراسی در غرب گفت: «بسیار مهم است که ما علیه تمام تلاش‌ها برای نشان دادن حمله تروریستی پاریس به‌عنوان بهانه‌ای برای دشمنی ناشی از اختلاف‌های مذهبی و فرهنگی متحد بمانیم.» احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و بسیاری از اعضای کابینه وی، دیدگاه‌های دیپلماتیک مشابهی مطرح و این حمله را محکوم کردند. تنها اظهارنظری که باعث شگفتی دیپلمات‌های غربی در آنکارا شد، نظر وزیر خارجه ترکیه بود. وی با محکوم کردن این اقدامات تروریستی فارغ از اهداف آن‌ها گفت: «عامل دیگری که اروپایی‌ها و ارزش‌های آن‌ها را تهدید می‌کند که ما سال‌ها در تمام مقاطع بر آن تأکید کرده‌ایم، افزایش نژادپرستی، تبعیض و اسلام‌هراسی در بسیاری از مناطق اروپاست... این جریان‌ها و تروریسم، تأثیری مستقیم بر یکدیگر دارند.»

در پایان مقاله آمده است: یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت: «زمان مناسبی برای بیان دلایل جامعه‌شناسانه حمله پاریس (از سوی وزیر خارجه ترکیه) نبود... در حال حاضر باید متحد و محکم علیه اقدامات تهاجمی ایستاد.» علی ساهین، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در توئیتر خود نوشت که برخی جریان‌ها این حمله را به منظور بی‌اعتبارسازی مسلمانان انجام دادند. برخی دیگر نیز چنین حمله‌ای را در راستای گسترش اسلام‌هراسی و فشار بر مسلمانان اروپا توصیف کردند. عبدالله گل، رئیس‌جمهور سابق ترکیه، نیز گفت: «باید نشان دهیم این افراد (تروریست) ربطی به اسلام ندارند و با آن‌ها به هیچ وجه همدلی صورت نمی‌گیرد.»

تحلیل‌:هیچ‌کس اجازه ندارد از کنار تروریسم عنان‌گسیخته به‌راحتی عبور کند و همه باید آن را محکوم کنند، آنچنان که هیچ‌کس هم حق ندارد در محکوم کردن تروریسم، گزینشی عمل کند که متأسفانه بیشتر کشورهای غربی جدا از مسئله تروریسم‌پروری، در پشت پرده، برخوردشان با تروریسم کاملاً گزینشی است. در حالی که چنین برخورد سخیفی را کمتر بر زبان می‌آورند، در عمل دقیقاً به آن پایبند هستند. برای اثبات این نظر کافی است به دو رخداد تروریستی همزمان در فرانسه و یمن نگاه کرد و دید واکنش غرب به این دو رخداد چه بوده است: کشته شدن 30 یمنی در انفجار تروریستی در هیاهویی که غربی‌ها برای رخداد تروریستی پاریس به‌راه انداختند گم شد!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.