نگاه مثبت مردم عراق به ایران

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای به جایگاه و تأثیرگذاری ایران در مقابله با داعش در عراق پرداخت و نوشت:...

 

 پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر 13 ژانویه 2015 (23 دی‌ماه) در مقاله‌ای به جایگاه و تأثیرگذاری ایران در مقابله با داعش در عراق پرداخت و نوشت: از نظر بیشتر عراقی‌ها، بهترین متحد عراق در جنگ علیه گروه دولت اسلامی (داعش) آمریکا نیست، بلکه ایران است که در نظر مردم عراق به‌دلیل جلوگیری از رسیدن این افراط‌‌گرایان به بغداد، اعتبار یافته است. ایران شیعه و غیرعرب به‌طور مؤثر مسئولیت دفاع از عراق در برابر گروه افراطی سنی داعش را بر عهده گرفته و نیاز دولت عراق برای کمک فوری را برآورده کرده است. ایران دو تا سه هواپیمای جنگی، تسلیحات و مهمات به عراق منتقل کرد. نیروی قدس سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، فرمانده آن، نیروهای عراقی را سازمان‌دهی می‌کنند و به رهبران دوفاکتوی شبه‌نظامیان شیعه عراق تبدیل شده‌اند و ستون فقرات جنگ علیه دولت اسلامی به‌شمار می‌روند.

در ادامه مقاله آمده است: ایران به‌منظور کمک به شبه‌نظامیان شیعه، حملات هوایی انجام داده است. نتیجه اینکه نفوذ ایران در عراق به بالاترین سطح خود از زمان خروج آمریکایی‌ها از عراق رسیده است. حملات ائتلاف تحت رهبری آمریکا به شبه‌نظامیان در بخش‌های شمالی عراق کمک کرده و محاصره شهری شیعه را پایان داده است؛ اما بسیاری از عراقی‌ها معتقدند که آمریکایی‌ها عمدتاً خواهان کمک به کردها هستند. حملات هوایی به نیروهای کرد کمک کرد که ماه آگوست از پیشروی افراط‌گرایان به‌سوی اربیل، مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق، جلوگیری شود؛ اما حتی آن پیروزی نیز از نظر بسیاری از عراقی‌ها به‌دلیل انتقال به‌موقع تسلیحات ایرانی برای کردها بود. فروپاشی ارتش عراق، به‌دلیل حملات ناگهانی دولت اسلامی به شمال و غرب عراق، به ایران فرصت مداخله داد. خیل عظیمی از داوطلبان شیعه به جنگ علیه دولت اسلامی پیوستند تا صفوف شبه‌نظامیان متحد ایران تقویت شود. این شبه‌نظامیان، کم‌وبیش در دستگاه امنیتی رسمی عراق جذب شده‌اند که یک مقام دولتی عراق، این تحول را بزرگ‌ترین هدیه گروه دولت اسلامی (داعش) به ایران می‌داند. این مقام دولتی عراقی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «نفوذ ایران در عراق هر روز بیشتر می‌شود.»

در پایان مقاله آمده است: طی سال گذشته، ایران حدود 10 میلیارد تسلیحات و تجهیزات سخت‌افزاری برای جنگ شهری به عراق فروخته است. تردد روزانه هواپیماهای ترابری ایرانی به بغداد برای انتقال تسلیحات، زمانی تأیید شد که جمال جعفر، رهبر سابق یک شبه‌نظامی شیعه، در نشستی خبری از آن سخن گفت. برخی سنی‌ها نگران اوضاع کنونی هستند. محمد الکاربولی، نماینده سنی مجلس عراق، گفت: «آمریکا باید حمایت خود از عراق علیه افراط‌گرایان را به‌منظور کاهش نفوذ ایران افزایش دهد... ایران در حال حاضر بر عراق مسلط شده است.» از جمله عوامل کلیدی افزایش نفوذ ایران، تردید مداوم مردم عراق به‌ویژه شبه‌نظامیان شیعه به نیات آمریکا در این کشور است. هادی الامیری، سیاستمدار برجسته شیعه و نزدیک به ایران و رهبر گروه شبه‌نظامی قدرتمند بدر، در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود، اظهار نارضایتی کرد که عراق، قربانی دهه‌ها سیاست‌های اشتباه آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا] است. وی گفت: افراط‌گرایان سنی منطقه در گذشته از حمایت آمریکا بهره‌مند بوده‌اند. «وحشت داریم که هدف ائتلاف تحت رهبری آمریکا، مهار داعش باشد نه ریشه‌کنی آن.»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.