تأکید اوباما بر وتوی تحریم‌های زودهنگام کنگره

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای و تلاش کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 17 ژانویه 2015 (27 دی‌ماه) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای و تلاش کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه گفت قانون دوحزبی را که خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران است، وتو خواهد کرد و از کنگره مصرانه خواست از رأی به این قانون امتناع کند؛ زیرا گفت‌وگوهای هسته‌ای طی چند ماه آینده در جریان است و در این مدت به چنین اقدامی دست نزنند. آقای اوباما طی نشست خبری مشترک در کاخ سفید با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت: «کنگره باید شکیبایی خود را نشان دهد... استدلال منطقی وجود ندارد که گفت‌وگوهای هسته‌ای را تضعیف کنیم.... رژیم ایران به‌شدت به غرب و ما مشکوک است و بخش‌هایی از فعالیت‌های خود را در گذشته به‌گونه‌ای مخفیانه پیش برده است.» وی گفت در صورتی‌که شیوه دیپلماتیک در تعامل با ایران به نتیجه نرسد، احتمال استفاده از گزینه نظامی پیش می‌آید؛ «در چنان شرایطی، اگر دنیا معتقد باشد که ما در روند مذاکرات جدی نبوده‌ایم، احتمال اینکه در کنار ما بایستد، کمتر می‌شود.»

در ادامه مقاله آمده است: آقای اوباما پنج‌شنبه‌شب، طی نشست پشت درهای بسته در گفت‌وگو با سناتورهای دموکرات، تهدید کرد تحریم‌های جدید را وتو می‌کند. روز جمعه وی گفت قانون پیشنهادی در سنا از سوی ایران و سایر کشورها نقض قوانین گفت‌وگوها تفسیر خواهد شد. اوباما گفت: «مطابق توافق‌نامه موقت که ایران را به میز مذاکره کشاند، قرار نیست ما تحریم‌های جدید به تصویب برسانیم.» البته وی این استدلال‌ها را رد کرد که این قانون، گفت‌وگوها را تهدید نمی‌کند. مطابق این قانون، تنها در صورت شکست گفت‌وگوها این تحریم‌ها تحمیل خواهد شد. کامرون و اوباما صبح جمعه بیش از یک‌ ساعت در کاخ سفید، گفت‌وگو کردند. این دیدار در حالی صورت گرفت که نگرانی‌ها در اروپا در مورد تروریسم و نفوذ افراط‌گرایی اسلامی افزایش یافته است.

در پایان مقاله آمده است: صبح جمعه پلیس به چندین محل در بلژیک حمله کرد که طی آن، چندین شبه‌نظامی دستگیر و دو بلژیکی دیگر که گفته می‌شود سرگرم طراحی حملات علیه پلیس بودند، کشته شدند. آقای اوباما گفت حملات در اروپا نشان‌دهنده میزان گسترش افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در سراسر جهان است. وی گفت: «این پدیده (ایدئولوژی، شبکه‌ها و ظرفیت جذب جوانان) گسترش یافته... و به جوامع سراسر جهان نفوذ کرده است.» این دو رهبر در نشستی خبری گفتند با تقویت همکاری در مورد تهدیدات امنیت سایبری از طریق ارتقای توانمندی‌های فنی و افزایش اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد مسائل امنیت سایبری موافقت‌ کرده‌اند.

تحلیل‌: گذشته از بحث مهم نبود پلیس خوب در روند مذاکرات هسته‌ای و ظاهر شدن همه اعضای 1+5 در نقش پلیس بد که آمریکا با ترکیبی از کنگره و دولت، نقش سردسته این پلیس‌ها را به عهده دارد، نگرانی بیشتر اوباما از برنامه تحریم‌ کنگره علیه ایران، فروپاشیدن قاعده توافقات ژنو است که به موجب آن، بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران کند شده است و اوباما که آن را دستاورد بزرگی می‌داند، بیمناک است که با تحریم‌های جدید، این قاعده الزامش را از دست بدهد و ایران وضعیت را به پیش از توافق‌نامه ژنو بازگرداند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.