نتانیاهو به‌دنبال تدارک سخنرانی ضدایرانی در کنگره

روزنامه گاردین در مقاله‌ای به دیدگاه رژیم صهیونیستی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه گاردین 26 ژانویه 2015 (۶ بهمن) در مقاله‌ای به دیدگاه رژیم صهیونیستی در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، روز یکشنبه از برنامه سخنرانی در کنگره آمریکا در مورد ایران دفاع کرد و گفت احساس الزام اخلاقی دارد که از هر فرصتی برای صحبت در مورد خطرات و تهدیدات وجودی و نابودکننده برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. سفر وی به واشنگتن در مارس آینده، شکافی سیاسی در آمریکا ایجاد کرده و این اتهام‌ها در اسرائیل مطرح شده که نتانیاهو ائتلاف راهبردی برای پیروزی در انتخابات را (دو هفته پس از این سفر) تضعیف می‌کند. نتانیاهو در مورد محتوای سخنرانی آینده خود در نشست مشترک با کنگره گفت اولویتش این بوده که از آمریکا و سایر قدرت‌ها مصرانه بخواهد به توافقی با ایران تن ندهند که اسرائیل را به خطر اندازد.

در ادامه مقاله آمده است: نتانیاهو تشریح کرد: «در هفته‌های آتی، قدرت‌ها احتمالاً با ایران در مورد چارچوب یک توافق‌نامه به توافق می‌رسند؛ این توافق احتمالاً ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای تبدیل می‌کند... به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل متعهد هستم به‌منظور جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای که هدفش اسرائیل است، تمام تلاش خود را به کار گیرم. این تلاش جهانی است و در تمام جاهایی که دعوت می‌شوم، دغدغه اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود و موجودیتش را بیان می‌کنم.» جان بوهنر، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نتانیاهو را بدون مطلع کردن دولت اوباما دعوت کرده است که در واقع از نظر کاخ سفید نقض پروتکل تلقی می‌شود. نتانیاهو که رویکرد افراطی دارد و رابطه کنونی‌اش با باراک اوباما سرد است، طی سفر خود به آمریکا با اوباما دیدار نخواهد کرد. اوباما اغلب با نتانیاهو در مورد راهبرد حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران و مسئله فلسطینی‌ها اختلاف‌نظر داشته است. موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «قطعاً پرسش‌هایی در اینجا مطرح شده که باید میان ما و آمریکایی‌ها و نیز میان دولت آمریکا و کنگره حل‌وفصل شود.»

در پایان مقاله آمده است: با نزدیک شدن انتخابات ماه مارس 2015، حزب دست راستی نتانیاهو در نظرسنجی‌ها رقابتی شانه‌به‌شانه با حزب چپ میانه کارگر دارد. ایزاک هرزوگ، رهبر حزب کارگر گفت: «نتانیاهو به‌طور مستقیم به رئیس‌جمهور آمریکا آسیب می‌زند. آنچه نتانیاهو با رفتار افراطی خود انجام می‌دهد، به منافع ملی اسرائیل نیز آسیب می‌زند.» اسرائیل همواره با ایجاد توانمندی‌های هسته‌ای ایران به طوری که این کشور را در آستانه ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار دهد، مخالفت کرده و مصرانه از قدرت‌های جهانی برای امتیاز هسته‌ای ندادن به ایران درخواست کرده است.

 تحلیل‌:اختلاف نتانیاهو با اوباما بسیار جدی است و خویشتن‌داری نسبی دو طرف نتوانسته این اختلاف را پوشیده نگه‌دارد. نتانیاهو انتظار داشته اوباما به خواسته‌های وی تن دهد؛ اما اوباما چون آن‌ها را آسیب‌زننده به سیاست‌هایش می‌داند، به درخواست‌های نتانیاهو بی‌اعتنایی کرده است. مذاکرات هسته‌ای با ایران و چگونگی حل‌وفصل قضیه فلسطین، دو عامل اصلی اختلاف بین آن دو است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.