اسلام میانه‌رو می‌تواند افراط‌‌ گرایی را شکست دهد

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به ناکامی‌های افراط‌گرایی در جهان اسلام پرداخت و نوشت:...

         

 پایگاه اینترنتی المانیتور 1 فوریه 2015 (۱۲ بهمن) در مقاله‌ای به ناکامی‌های افراط‌گرایی در جهان اسلام پرداخت و نوشت: فعالیت‌های شبه‌نظامی دولت اسلامی و شرکای آن سبب شده در مقابل، اسلام میانه‌رو نیز در جهان اسلام تقویت شود. این واقعیت که مسلمانان تمام فرقه‌ها از این گروه‌های افراطی‌ آسیب دیده‌اند، امری بدیهی است. گزارش مرکز ملی ضدتروریسم آمریکا در سال 2012 فاش کرد که «در مواردی، وابستگی مذهبی تلفات تروریسم مشخص می‌شود به‌طوری که می‌بینیم 82 تا 97 درصد تلفات تروریسم طی پنج سال گذشته مسلمانان بوده‌اند.» خشونت در میان مسلمانان، احساس عمومی وحدت بین اقلیت‌های غیرمسلمان در غرب آسیا و شمال آفریقا و غربی‌های قربانی این گروه‌ها را به‌وجود آورده است. عملیات‌های تروریستی این گروه‌های اسلامی افراط‌گرا در سراسر جهان و غرب آسیا و شمال آفریقا سبب شده بر تقویت اسلام میانه‌رو، به‌ویژه در ایران تأثیری ناخواسته بگذارد. کشتار اخیر روزنامه‌نگاران در دفتر مجله شارلی‌ابدو در پاریس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه مقاله آمده است: افراط‌گرایان از طریق هدف‌گیری و حمله به شارلی‌ابدو که موضوعی حساس و مناقشه‌برانگیز در میان مسلمانان بود، خواهان رسیدن به هدف خود و جلب حامی بودند؛ اما با وجود مخالفت مسلمانان بسیاری با کاریکاتورهای پیامبر اسلام، نتیجه معکوس شد: جهان اسلام به‌طور گسترده‌ای اقدام تروریستی را محکوم کرد نه کاریکاتورها را. دانشگاه الازهر این حادثه تروریستی را کاملاً محکوم کرد و در عین حال، روحانیان و مقامات نیز به این حمله انتقاد کردند و سیدحسین الصدر، روحانی شیعه، رفتار گروه‌های شبه‌نظامی را که تصویری نامطلوب از پیامبر اسلام ارائه می‌کنند، محکوم کرد. احمد خاتمی، امام جمعه تهران نیز این حمله را محکوم کرد و گفت: «ما این حمله تروریستی را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم اسلام اجازه کشتن افراد بی‌گناه را نمی‌دهد.» این موضع‌گیری، تغییر جدی در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بود که فتوای بنیان‌گذار آن، پیش‌تر خواستار مرگ سلمان رشدی رمان‌نویس، شده بود. وزیر خارجه عراق بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام تروریستی صادر کرد. گروهی طرفدار دولت اسلامی (داعش) در غزه علیه سکوت اسلامی در برابر کاریکاتورهای پیامبر اسلام اعتراضاتی صورت داد. این اعتراضات به درگیری با پلیس وابسته به حماس و دستگیری برخی معترضان منجر شد. این جنبش سلفی که از اعتراض حمایت می‌کرد، گفت که اقدامات حماس علیه اصل وفاداری به پیامبر اسلام است.

در پایان مقاله آمده است: در ایران گروه تندروی انصار حزب‌الله، کشته شدن کارمندان شارلی‌ابدو را تبریک گفت و این حمله را پیروزی برای اسلام خواند. در مقاله نشریه این گروه آمده بود عملیات‌های اولیه علیه سلمان رشدی که توسط وفاداران به ایران انجام شد، مشابه حملات علیه شارلی‌ابدو بود. با وجود این، پس از ماجرای رشدی تاکنون ایران فتوایی صادر نکرده است. این روند نشان‌دهنده تقویت اسلام میانه‌رو در جهان اسلام است. این وضعیت می‌تواند فرصتی برای غربی‌ها باشد تا مواضع خردمندانه و هوشمندانه اتخاذ کنند و بدانند که بی‌ثباتی در جهان اسلام، خطر خیزش شبه‌نظامیان و رشد آن‌ها و تضعیف اسلام میانه‌رو را در پی دارد. تجربه دهه‌های گذشته نشان داده که برخی معتقدند دشمنی تمدن‌های غربی و اسلامی، قابل مدیریت و اجتناب است.

تحلیل‌: با وجود آنکه جهان اسلام هم حمله به دفتر شارلی‌ابدو و کشتن کارکنان آن و نیز کاریکاتورهای موهن آن را محکوم کرد، نویسنده به بهانه جاانداختن بحث اسلام میانه‌رو که تعریفی ساختگی و نامأنوس از اسلام حقیقی است، با تحریف واقعیت، موضوع محکوم کردن حمله به شارلی‌ابدو را سنگین‌تر کرده است. واقعیت این است که اهانت شارلی‌ابدو به پیامبر اعظم(ص) و نیز حمله به دفتر آن، هر دو کاملاً مشکوکند و نوع نگاه نویسنده متن فوق به موضوع، این تشکیک را تقویت می‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.