آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه جروزالم‌پست 4 فوریه 2015 (15 بهمن) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند. مطابق گزارش رادیو ارتش اسرائیل[رژیم صهیونیستی] توافق احتمالی دربرگیرنده این است که به ایران اجازه داده خواهد شد سانتریفیوژهای خود را در ازای حفظ ثبات منطقه‌ای در عراق، افغانستان و سوریه حفظ کند. مقامات اروپایی گفته‌اند آمریکا در هفته‌های اخیر امتیازهای مهمی در گفت‌وگوهای خود با ایران داده است؛ به‌طوری‌که قرار است به ایران اجازه دهد 6500 سانتریفیوژ را حفظ کند و در عین حال، تحریم‌هایی که به اقتصاد این کشور طی دهه اخیر آسیب‌ زده،‌ برداشته شود.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش رادیو ارتش اسرائیل، اتحادیه اروپا مخالف پیوند پیشنهادی میان مسئله هسته‌ای و سایر مسائل ژئوپلیتیک است. در واقع، اروپایی‌ها تردید دارند که آمریکا فراتر از حمایت بروکسل اقدام کند و کری در گفت‌وگوهای خود با ظریف، آن‌ها را دخیل نکرده است. اسرائیل نگران است تمایل دولت اوباما برای اجازه به ایران به‌منظور حفظ سانتریفیوژها سبب شود ایران به‌طور مؤثر به «کشوری در آستانه هسته‌ای» تبدیل شود و بتواند هر زمان تصمیم بگیرد طی چند ماه بمب هسته‌ای بسازد. چنین سناریویی برای اسرائیلی‌ها پذیرفتنی نیست. این نخستین بار در روزهای اخیر نیست که گزارش‌های مربوط به امتیازدهی‌های آمریکا به ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای منتشر می‌شود. اواخر هفته گذشته، مقامات دولت آمریکا گزارش تلویزیون اسرائیل را رد کردند که مطابق آن، آمریکا با 80 درصد درخواست‌های ایران موافقت کرده است. یک مقام ارشد آمریکا به جروزالم‌پست گفت: «این موضوع کاملاً بی‌معناست.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تماس‌هایی با نمایندگان دموکرات کنگره داشته تا از نگرانی آن‌ها در مورد ماهیت سیاسی سخنرانی خود در نشست مشترک کنگره در 3 مارس بکاهد. آخرین ضرب‌الاجل برای توافق‌ نهایی، 30 ژوئن است. اضطرار این مسئله و نه سیاست‌های حزبی چیزی است که نتانیاهو را تحریک کرده پروتکل دیپلماتیک را زیر پا بگذارد و دعوت رهبر جمهوری‌خواه کنگره برای سخنرانی در مورد ضرورت افزایش تحریم‌ها علیه ایران را بپذیرد. کاخ سفید می‌گوید از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: روز شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با توجه به ناامیدی ناشی از مقاومت تندروها با توافق هسته‌ای، به مخالفان توافق در ایران انتقاد کرد. رویکردهای افراطی و جریان‌های تندرو با محوریت دستگاه‌های امنیتی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روحانیان بانفوذ، هدایت آن را بر عهده دارند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، تاکنون از گفت‌وگوهای هسته‌ای حمایت کرده؛ اما همچنان دشمنان خارجی و شیطان بزرگ را محکوم می‌کند تا به تندروهایی که احساسات ضد آمریکایی‌شان همواره در پیوند با انقلاب اسلامی بوده، تضمین و اطمینان دهد.

تحلیل‌:صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند مجموعه‌ای که آن‌ها افراطی می‌نامند، معتقدند که مذاکرات باید با شیوه نرمش قهرمانانه، رعایت خطوط قرمز نظام و تأمین تمام حقوق هسته‌ای ملت ایران و نیز رفع تمامی تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی، همراه باشد؛ از این رو چون صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند موارد پیش‌گفته را به رسمیت بشناسند، حامیان این موارد را افراطی و تندرو می‌دانند؛ حال آنکه آن‌ها تأمین منافع ملی و امنیت نظام را در رعایت دقیق و تضمین شده موارد فوق می‌دانند و این، امری کاملاً معقول و منطقی است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.