تشدید اختلاف اوباما و نتانیاهو

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به برنامه آینده سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا پرداخت و نوشت:...

 

گروه ترجمه- روزنامه جروزالم‌پست 8 فوریه 2015 (19 بهمن) در مقاله‌ای به برنامه آینده سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: روز شنبه سیاستمداران اسرائیلی[صهیونیست] از بنیامین نتانیاهو مصرانه خواستند سخنرانی آتی خود در کنگره آمریکا را لغو کند و مواضع گذشته خود را تکرار کردند: این سخنرانی بر روابط آمریکا و اسرائیل تأثیری منفی خواهد گذاشت. نتانیاهو از سوی جان بوهر، سخنگوی مجلس نمایندگان، برای سخنرانی در نشست مشترک ویژه کنگره دعوت شده و انتظار می‌رود هدف آن، حمایت از سیاستی متفاوت از سیاست باراک اوباما در مورد ایران باشد. نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل پذیرش دعوت سخنرانی و نقض پروتکل کاخ سفید مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین نتانیاهو به استفاده از این سخنرانی به‌منظور تأثیرگذاری بر انتخابات اسرائیل متهم شده است؛ زیرا مطابق برنامه، این سخنرانی درست دو هفته پیش از انتخابات 17 مارس اسرائیل ایراد خواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: جو بایدن، معاون اوباما، گفت در سخنرانی سوم مارس نتانیاهو به دلیل سفر شرکت نخواهد کرد. ایزاک هرزوگ، رهبر اتحادیه صهیونیسم، که روز شنبه در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود، گفت بسیاری از رهبران اروپایی و آمریکایی عصبانی بودند که نتانیاهو بحث مسئله هسته‌ای ایران را به دلایل سیاسی برانگیخته تا مسئله را به نقطه اصطکاک با اوباما بدل کند. هرزوگ گفت:‌ »زمان آن رسیده است که بی‌بی‌ (لقب نتانیاهو) اعلام کند سخنرانی خود در کنگره را لغو می‌کند... این سخنرانی که بخشی از کارزار انتخاباتی است، امنیت شهروندان اسرائیل و روابط ویژه‌ این کشور با آمریکا را به خطر می‌اندازد... با تمام احترام به کارزار انتخاباتی نتانیاهو، وی باید به‌عنوان یک میهن‌پرست رفتار کند و امنیت اسرائیل را فدای انتخابات نکند.» یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، هرزوگ را به دلیل مطرح کردن کارزار انتخاباتی اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ مورد انتقاد شدید قرار داد. استینیتز گفت که هرزوگ از خطوط قرمز عبور کرد و در خارج از اسرائیل از دولت انتقاد کرده است. استینیتز که خود به‌عنوان رئیس هیئت اسرائیل به اجلاس امنیتی مونیخ رفته بود، گفت: «نتانیاهو مجبور بوده تمام آنچه می‌تواند، برای جلوگیری از توافق بد قدرت‌های جهانی با ایران انجام دهد.»

در پایان مقاله آمده است: سایر رهبران سیاسی نیز از تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره انتقاد کرده‌اند. تزیپی لیونی، نامزد اتحادیه صهیونیسم و وزیر سابق دادگستری، روز شنبه در تل‌آویو گفت که غیبت بایدن در سخنرانی آینده نتانیاهو میزان سود شخصی نتانیاهو به‌جای منافع کشور را نشان می‌دهد. شلی یاسیموویچ، عضو کنست و حزب کارگر، گفت که نتانیاهو با تصمیم خود برای سخنرانی در کنگره، خاری در چشم اوباما فرو خواهد کرد. وی تشریح کرد: «از نتانیاهو می‌خواهم این سخنرانی را لغو کند.» یائیر لپید، رهبر یش آتید و وزیر سابق اقتصاد گفت:‌ »دیدار نتانیاهو ضربه‌ای جدی به روابط راهبردی اسرائیل با آمریکا خواهد زد و هدف آن به‌عنوان اقدامی سیاسی، این است که آرای خود در انتخابات را افزایش دهد.»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.