آیا یمن تحت اداره ایران است؟

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در یمن پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 14 فوریه 2015 (25 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در یمن پرداخت و نوشت: عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مورد حمایت عربستان و غرب و کابینه وی استعفا دادند. بلافاصله پس از آن، شورشیان شیعه حوثی که از ماه سپتامبر اداره پایتخت را به‌دست گرفته‌اند و به‌طور رسمی تحت بیرق انصارالله سازمان‌ یافته‌اند، اعلام کردند به‌دنبال «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» هستند. شیعیان دوازده‌امامی و زیدی، با وجود برخی تفاوت‌ها در باورهای دینی خود، شباهت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. گفتمان سیاسی که حوثی‌ها تبلیغ می‌کنند با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» همراه است که همان شعار ایران انقلابی است. برخی اظهارات مقامات ایرانی، دیدگاه ایران را مشخص کرده است: یمن اکنون در داخل حوزه نفوذ ایران است و به‌عنوان عضو جدید «محور مقاومت» نقش‌آفرینی خواهد کرد. محوری که از سوریه، لبنان و عراق تشکیل شده است. این محور تحت هدایت ایران و دربرگیرنده بازیگران غیردولتی خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] است که در درجه اول مخالف منافع غرب و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] هستند.

در ادامه مقاله آمده است: جدای از اهداف منطقه‌ای مشترک، رکن دیگر مقاومت، کمک‌های گسترده اقتصادی، آموزشی و لجستیک ایران به اعضای محور مقاومت است. 25 ژانویه حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده رهبر ایران در نیروی قدس گفت: «حزب‌الله در لبنان به‌عنوان نیرویی مردمی مانند بسیج شکل گرفت. نیروهای مردمی مشابهی نیز در سوریه و عراق شکل گرفتند و امروز شاهد شکل‌گیری انصارالله در یمن هستیم.» چند روز بعد سرلشکر حسین سلامی نیز گفت: «انصارالله تصویری مشابه حزب‌الله لبنان در منطقه‌ای راهبردی است.» در هر دو اظهارنظر، پیوند دادن انصارالله با حزب‌الله می‌تواند به‌عنوان مداخله ایران در حمایت تسلیحاتی و مالی از انصارالله تفسیر شود. علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس سابق مجلس نیز یمن را حوزه نفوذ جدید ایران دانسته است. حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده رهبری در سپاه پاسداران نیز نفوذ فزاینده ایران را چنین توصیف کرد: «مرزهای جمهوری اسلامی... اکنون به دورترین نقاط در خاورمیانه کشیده شده است. امروز عمق راهبردی ایران به سواحل مدیترانه و تنگه باب‌المندب کشیده شده است.»

در پایان مقاله آمده است: با وجود برخی گزارش‌ها در مورد حمایت ایران از انصارالله، حوثی‌ها همچنان ادعاهای دست‌نشاندگی برای ایران را رد کرده‌اند. چرا مقامات ایرانی، یمن را پایگاه جدید جمهوری اسلامی ایران و بخشی از مقاومت می‌دانند؟ ایران در مورد قدرت منطقه‌ای خود بزرگ‌نمایی می‌کند؛ اما در عین حال، بسیاری از ناظران می‌گویند تحولات یمن احتمالاً زنگ خطری در غرب و اسرائیل است و جدی‌تر از همه، عربستان سعودی را تهدید می‌کند. حضور متحد ایران در مرزهای عربستان نه‌تنها تهدید نظامی جدی است، بلکه داخل عربستان را نیز با بی‌ثباتی روبه‌رو می‌کند. پیروزی حوثی‌ها ممکن است برای شیعیان استان شرقیه عربستان که 10 تا 15 درصد جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند، الهام‌بخش باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.