ناسازگاری جو فرار با وزیر فراری یمن

وزیر مستعفی امور خارجه یمن که به ریاض گریخته است، خواستار اعزام نیروی زمینی از کشورهای عربی به یمن برای مقابله با آن چیزی شد که نفوذ ایران خواند.

ریاض یاسین در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای سپاه پاسداران ایران در یمن حضور دارند، یادآور شد: این مسئله تقریباً قطعی است. ایران از چند هفته پیش پل هوایی را بین تهران و صنعا برای انتقال سلاح و تجهیزات نظامی ایجاد کرده بود. قاسم سلیمانی و شمار دیگری از فرماندهان سپاه پاسداران در یمن حضور دارند. ایران در کمک به حوثی‌ها درباره چگونگی راه‌اندازی موشک‌های بالستیک و اسکاد کوتاهی نکرده است. ایران همچنین قطعات یدکی آتش‌بارهای موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. ریاض یاسین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ایران اریتره را برای اقدام علیه یمن و اشغال بعضی از جزایر تحریک کند، افزود: ایران ممکن است برای تنش‌آفرینی‌هایی تلاش کند؛ اما عملکرد کنونی تهران بیشتر شبیه بمب صوتی است؛ زیرا این کشور در برابر قدرت عظیم کشورهای عربی با عملیات طوفان قاطعیت سردرگم شده و به‌شدت نگران است. ایران فکر نمی‌کند که کشورهای عربی به فرماندهی عربستان با یکدیگر متحد شوند. ایران به‌شدت نگران است که عرب‌ها پس از پیروزی در یمن در گام بعدی عملیات را برای آزادسازی جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ آغاز کنند.

تحلیل‌: این وزیر فراری که خوب می‌داند ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان (که بیشتر شعار است و نه عمل) و نیز بمباران‌های وحشیانه غیرنظامیان قادر نیست که صحنه یمن را تغییر دهد و به یاد می‌آورد که رسانه‌ها در جنگ سعودی‌ها با حوثی‌ها در سال 1388 نوشتند، تعدادی از چتربازان سعودی پیش از رسیدن به زمین از ترس در هوا بیهوش شدند، به این ادعاهای دروغ روی آورده است تا توجیهی برای شکست قطعی عربستان در کشتار مردم یمن دست‌وپا کند؛ این در حالی است که بیشتر کارشناسان به قدرت برتر نیروی زمینی انصارالله بر سعودی‌ها اذعان دارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.