رد درخواست ایران از جانب سعودی‌ها

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به راهبرد عربستان برای تداوم بمباران هوایی در یمن پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 12 آوریل 2015 (۲3 فروردین) در مقاله‌ای به راهبرد عربستان برای تداوم بمباران هوایی در یمن پرداخت و نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی روز یک‌شنبه ایران را به مداخله در یمن متهم کرد و به‌طور خاص درخواست‌های ایران از سعودی‌ها را به‌منظور پایان بمباران هوایی یمن رد کرد. این مسئله تشدید تنش‌های ایران و عربستان را در رقابت‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه تهران در روند تحولات یمن نقش سازنده‌ای ایفا نکرده است، گفت: «چگونه ایران می‌تواند از من بخواهد جنگ را متوقف کنیم... درحالی‌که این کشور در تصمیم‌سازی در یمن مداخله می‌کند». تشدید دشمنی میان عربستان سعودی و ایران که به شعله‌ورترشدن کشمکش‌ها و رویکرد فرقه‌گرایانه در سراسر منطقه منجر شده، از امیدها برای پایان فوری جنگ در یمن کاسته است.

در ادامه مقاله آمده است: تحلیلگران می‌گویند، مداخله نظامی سعودی که تا حدی به‌دلیل وحشت از مداخله ایران از ماه گذشته آغاز شد، شکاف‌های سیاسی در یمن را افزایش داده و جنگ مسلحانه را تشدید کرده است که نتیجه آن کشته‌شدن صدها نفر و تشدید بحران انسانی بوده است. در جنگ شهری که چند هفته به‌طول انجامیده، بیش از دویست نفر در شهر جنوبی عدن کشته شده‌اند. فعالان حقوق بشر، عربستان را به حملات هوایی بی‌امان متهم کرده‌اند که به کشته‌شدن غیرنظامیان بسیاری منجر شده است. اوایل روز یک‌شنبه، حداقل یازده غیرنظامی در حمله هوایی عربستان به محله‌ای فقیرنشین در نزدیکی شهر تعز کشته شدند. مقامات سعودی گفته‌اند، هدف حملات هوایی آنها بازگرداندن منصورهادی، رئیس‌جمهور یمن به قدرت است. روز یک‌شنبه شاهزاده سعود الفیصل گفت، سعودی‌ها علیه ایران در یمن نمی‌جنگند و درواقع، وی جنگ نیابتی در یمن علیه ایران را رد کرد؛ اما تحلیلگران می‌گویند، رهبران سعودی به‌دلیل دستاوردهای حوثی‌ها در یمن وحشت کرده‌اند. سعودی‌ها حوثی‌ها را متهم می‌کنند که مطابق دستورات ایران عمل می‌کنند. مقامات یمنی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند، سعودی‌ها درباره نفوذ ایران بر حوثی‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: آقای هادی در مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز نوشت: «هرج‌ومرج در یمن به‌دلیل تشنگی ایران برای قدرت و بلندپروازی‌های این کشور برای تسلط بر تمام منطقه است... درصورتی‌که حوثی‌ها متوقف نشوند... آنها به حزب‌اللهی دیگر تبدیل می‌شوند که ازسوی ایران مأموریت خواهند داشت مردم منطقه و فراتر از آن را تهدید کنند». اظهارات شدید آقای هادی در میانه‌ نشانه‌های احتمالی صورت گرفت که بر بازنگشتن وی به یمن در مقام رئیس‌جمهور دلالت دارد. از نظر بسیاری، ضعف رهبری هادی و گام‌های اشتباه وی سبب خیزش حوثی‌ها شده است. گفته می‌شود، از وی در کشور، از جمله در جنوب که احساسات ضدحوثی بیشتر است، حمایت چندانی نمی‌شود.

تحلیل‌: مقامات عربستان پس از حمله وحشیانه صهیونیستی‌وار به یمن و قتل‌عام مردم غیرنظامی با چند مشکل بزرگ مواجه شده‌اند: 1- ناکامی در کسب مشروعیت بین‌المللی؛ 2- متزلزل‌بودن ائتلاف مرتجعان؛ 3- بی‌نتیجه‌بودن حملات سنگین و پرهزینه؛ 4- تشدید نفرت افکار جهانی از آنها؛ 5- مغضوب واقع‌شدن در جهان اسلام؛ 6- آشکارشدن تدریجی نشانه‌های شکست در حمله به یمن و...؛ این مشکلات حکومت بدوی پادشاهی آل‌سعود را در تنگنای شدید قرار داد. آنها برای کاهش فشار سنگینی که از ناحیه این تنگنا بر آنها وارد می‌شود، دخالت ایران در یمن و تلاششان برای بازگرداندن منصورهادی خائن را بهانه کرده و درباره آن تبلیغات گسترده می‌کنند که تاکنون مقبولیت پیدا نکرده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.