احتمال درگیری ایران و عربستان بر سر یمن

پایگاه اینترنتی دهیل در مقاله‌ای به بحران یمن و تأثیر آن بر روابط ایران و عربستان پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی دهیل 18 آوریل 2015 (29 فروردین) در مقاله‌ای به بحران یمن و تأثیر آن بر روابط ایران و عربستان پرداخت و نوشت: مقامات نظامی آمریکا نگران هستند که حمایت ایران از شورشیان حوثی در یمن جرقه درگیری با عربستان باشد و با شعله‌ورکردن جنگ، منطقه را به کام جنگ فرقه‌ای بکشاند. به گفته دو مقام دفاعی آمریکا، ایران ناوگروهی از هفت تا نُه کشتی (حامل تسلیحات) به یمن فرستاده که این اقدام به‌طور بالقوه در راستای مسلح‌کردن شورشیان شیعه حوثی صورت گرفته است. هراس مقامات از این است که این اقدام به زورآزمایی با آمریکا یا سایر اعضای ائتلاف تحت رهبری سعودی منجر شود که تا به امروز یمن را محاصره دریایی کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: به گفته مقامات، آنچه درباره این اعزام اخیر ناوها معمول نیست و قرار است این هفته صورت گیرد، این است که ایرانی‌ها سعی در پنهان‌کردن آن ندارند و آشکارا از آن سخن می‌گویند. در عین‌حال، به‌نظر می‌رسد، ایرانی‌ها تلاش می‌کنند، آمریکا و متحدان عربی آن را در خیلج‌فارس مطلع کنند. مشخص نیست با نزدیک‌شدن این ناوگروه به نزدیکی یمن چه اتفاقی خواهد افتاد. عربستان سعودی به همراه مصر ناوهایی را به‌منظور محاصره به اطراف یمن فرستاده است. سرهنگ پت ریدار، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: «اگرچه آمریکا به حملات هوایی تحت رهبری عربستان کمک می‌کند؛ اما در محاصره دریایی یمن شرکت ندارد».

در پایان مقاله آمده است: اوایل هفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا تلاش خواهد کرد که تحریم تسلیحاتی مصوب شورای امنیت را اجرایی کند. جرالد فییرستین، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان گفت: «ما به‌دقت و از نزدیک تلاش‌ها برای نقض این تحریم را رصد می‌کنیم». تشدید کشمکش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که آمریکا امیدوار است به توافق هسته‌ای جامع با ایران برسد. مقامات می‌گویند، حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری سعودی بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تأثیر نگذاشته است. همچنین، این جنگ تهدید پیچیده‌شدن روابط آمریکا با عراق را به‌همراه دارد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق طی سفر خود به آمریکا از عربستان به‌دلیل حملات هوایی علیه یمن انتقاد کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند، به‌طور دقیق نمی‌دانند چرا ایران می‌خواهد با اعزام این ناوگروه به چنین اقدام جسورانه‌ای دست بزند. آنها احتمال می‌دهند، ائتلاف تحت رهبری عربستان به‌طور مؤثر هرگونه مسیر هوایی به یمن را مسدود کرده و راه‌های دیگری برای ارسال تجهیزات و تسلیحات به حوثی‌ها وجود ندارد. احتمال دیگری که مطرح می‌کنند، این است که ایران تلاش می‌کند توجه ائتلاف را از کشتی دیگری که در حال حاضر در عمان لنگر انداخته است، به‌جای دیگری منحرف کند. احتمال دیگر این است که ایران می‌خواهد با عربستان روبه‌رو شود و معتقد است، پیروز خواهد شد؛ زیرا ایران ارتش عربستان را ضعیف می‌داند و معتقد است، آمریکا اراده‌ای برای حمایت از متحد خود در خلیج‌فارس ندارد.

تحلیل‌:آمریکا و عربستان که این روزها در یک پیمان شیطانی به کشتار مردم یمن مشغولند، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که مردم یمن برای حفظ استقلال خود حاضر باشند چنین مقاومت کنند و با سختی‌ها کنار آیند، درحالی‌که در ورطه این ایستادگی گرفتار شده‌اند، برای نجات از آن و منحرف‌کردن افکار عمومی از جنایت‌های‌شان در یمن، به ارائه چنین گمانه‌ها و تحلیل‌هایی از اقدامات ایران روی آورده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.