مطرح‌شدن بحران یمن در گفت‌وگوهای هسته‌ای

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بحران یمن و گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

 روزنامه نیویورک‌تایمز 28 آوریل 2015 (8 اردیبهشت) در مقاله‌ای به بحران یمن و گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه را برای نخستین دیدار با همتای ایرانی خود، پس از توافق هسته‌ای اولیه در لوزان صورت داد. باوجوداین، هرچند تمرکز اصلی بر رفع موانع توافق نهایی به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران بود؛ اما بحران یمن نیز بر این دیدار سایه افکنده بود. آقای کری اندکی پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «من مطمئن هستم به موضوع یمن پرداخته خواهد شد... آینده یمن باید توسط یمنی‌ها تعیین شود... و نه توسط طرف‌ها و دست‌نشانده‌های خارجی». ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی تلاش می‌کنند، حوثی‌ها را عقب برانند؛ گروهی که مقام‌های آمریکایی اظهار می‌‌کنند، مورد حمایت مالی و تسلیحاتی ایران هستند.

در ادامه مقاله آمده است: هفته گذشته عربستان اعلام کرد، به مرحله جدیدی از مداخله نظامی در یمن حرکت می‌کند که ممکن است درصورت توقف حملات حوثی‌ها، حملات هوایی متوقف شود؛ اما درگیری‌ها و بمباران ادامه دارد. دوشنبه جمال‌بن‌عمر، نماینده مستعفی سازمان ملل، درباره خطری تازه هشدار داد که تلاش‌ها برای تحریم یمن ممکن است بحران انسانی را تشدید کند. بن‌عمر گفت، به شورای امنیت در جلسه‌ای خصوصی گفته است، اجرای تحریم تسلیحاتی جدید «می‌تواند به‌طور غیرعمدی جریان کالاهای تجاری ضروری و کمک‌های بشردوستانه به یمن، از جمله غذا، سوخت و تجهیزات پزشکی را محدود کند». تاکنون نشانه‌هایی وجود ندارد که اختلاف‌های ایران و آمریکا بر سر یمن، بر حرکت ایران به‌سوی توافق هسته‌ای که ضرب‌الاجل پایان ژوئن برای تحقق آن مشخص شده، تأثیر گذاشته باشد. دولت اوباما تلاش جدی کرده است تا به عربستان و سایر کشورهای عرب سنی بفهماند که تلاش آمریکا برای توافق هسته‌ای به این معنا نیست که آمریکا حمایت ایران از بشار اسد و شبه‌نظامیان در عراق و کمک‌هایش به حوثی‌ها را نادیده گرفته است.

در پایان مقاله آمده است: باوجوداین، بحران یمن نشان‌دهنده شکاف جدی میان آمریکا و ایران درباره مسائل منطقه‌ای است؛ هرچند آنها دولت اسلامی (داعش) را دشمن مشترک خود می‌دانند. آقای کری در سخنان خود از مدیریت بحران عربستان دفاع کرد و گفت: «قبل از حملات حوثی‌ها، سعودی‌ها آماده مشارکت در گفت‌وگوهای سیاسی بودند... آنچه اتفاق افتاد این بود که حوثی‌ها از نبود حملات هوایی بهره گرفتند و علاوه‌بر عدن به سایر بخش‌های یمن رفتند... بنابراین، این شرایط به واکنش‌های بیشتر (سعودی‌ها) انجامید». در تهران سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفت، حملات سعودی‌ها «بی‌شرمانه» بوده است. وی اظهار داشت، رهبران سعودی در آستانه فروپاشی هستند و ان‌شاءالله به‌زودی سرنگون خواهند شد. رهبر ایران در نشانه‌ای از وخیم‌شدن روابط ایران و عربستان آشکارا برای نخستین‌بار عربستان را مورد حمله قرار داد و از آن به‌طور مستقیم نام برد و این کشور را با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مقایسه کرد. آقای ظریف در سخنان خود در کنفرانس ان‌پی‌تی به اسرائیل حمله تندی کرد و گفت: اسرائیل با داشتن تسلیحات هسته‌ای بزرگ‌ترین خطر برای پیمان ان‌پی‌تی است.

تحلیل‌: بی‌نتیجه‌بودن حملات آل‌سعود به یمن و بی‌آبروشدن آن در نزد افکار عمومی، ترمیم چهره ملکوک آل‌سعود و همپیمانش، آمریکا را که در جنایات سعودی‌ها شریک است، برای جنایتکاران به یک ضرورت تبدیل کرده و کری در این راستا، مقابله حوثی‌ها با القاعده و تکفیری‌ها را بهانه توجیه این جنایات قرار داده که به هیچ‌وجه زمینه پذیرش ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.