تضمین‌های ضدایرانی سناتور آمریکایی به صهیونیست‌ها

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به تلاش‌های کنگره برای تصویب قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

 

روزنامه جروزالم‌پست 4 می 2015 (14اردیبهشت) در مقاله‌ای به تلاش‌های کنگره برای تصویب قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: سناتور راب پورتمن که برای دیدار با مقامات اسرائیلی[رژیم صهیونیستی] به اسرائیل سفر کرده است،‌ در مصاحبه با جروزالم‌پست گفت:‌ «قانونی که امکان‌ نظارت بر توافق هسته‌ای آینده با ایران را به کنگره بدهد، با وجود مشکلات در روند قانون‌گذاری، می‌تواند تصویب شود». سناتور پورتمن روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل؛ یووال استینیتز، وزیر اطلاعات؛ تزاچی هانگبی،‌ معاون وزیر خارجه و رهبران اتحادیه صهیونیسم دیدار کرد. وی آخر هفته از بیت‌لحم نیز دیدن کرد. سناتور پورتمن ابراز تأسف کرد که مناقشه بر سر برخی اصلاحات، تصویب قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران را دشوارتر کرد. سه اصلاحیه پیشنهادی عبارتند از: نخست، شناخته شدن توافق ایران به‌منزله پیمان؛ دوم، تأکید بر شناسایی حق موجودیت اسرائیل از جانب ایران و سوم، مسئله حمایت ایران از گروه‌های تروریستی.

در ادامه مقاله آمده است: پورتمن گفت: «تصور می‌کنم می‌توانیم به این موضوع بپردازیم... امیدوارم چنین شود؛ زیرا به عقیده من بسیار مهم است که بتوانیم توافق، لحن و توافق‌های جانبی آن را بازنگری کنیم. ما باید تضمین کنیم که توافق پیش از آنکه به سازمان ملل برود، به کنگره خواهد رفت... تلاش‌ها برای تصویب این قانون پس از تصویب قاطع آن در کمیته (روابط خارجی سنا) به مرحله حساسی رسیده است... بدون تصویب این قانون، تضمینی برای نقش کنگره وجود نخواهد داشت... به‌شدت معتقدم، کنگره برای مدتی باید توانایی بازنگری توافق را داشته باشد؛ زیرا خطری جدی از سوی ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای وجود دارد؛ تهدیدی که علاوه‌بر اسرائیل، علیه منطقه و آمریکا نیز احساس می‌شود». وی تشریح کرد، همچنان امیدوار است که روند قانونی به‌طور کامل اجرا خواهد شد. سناتور پورتمن افزود: «تصویب قاطع این قانون در کمیته (روابط خارجی سنا) نشان می‌دهد، سفر (نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره) تأثیری منفی نداشت... سخنرانی نتانیاهو برای ملموس‌کردن مسئله مفید بود».

در پایان مقاله آمده است: سناتور پورتمن در سفر خود به اسرائیل افزون‌بر مسئله ایران، به سایر مسائل منطقه‌ای، از جمله سوریه، لبنان، دولت اسلامی (داعش) و فلسطینی‌ها پرداخت. همچنین سناتور پورتمن گفت، می‌خواهد تلاش‌های خود را برای مقابله با تحریم، عدم سرمایه‌گذاری و اقدامات این چنینی علیه اسرائیل  متمرکز کند. ده روز پیش، در همین راستا سناتور پورتمن به همراه سناتور بن کاردین، متمم و اصلاحیه‌ای در کمیته اقتصادی سنا به تصویب رساندند. سناتور پورتمن درباره مسئله فلسطین گفت: برای آمریکا مهم است که به‌منظور افزایش شانس توافق سه‌جانبه آمریکا، فلسطین و اسرائیل، در کنار اسرائیل بایستد.

اخبار و تحلیل‌ها:معمولاً رسم بر این است که نمایندگان مجلس در کشورهای مختلف برای تأمین منافع ملی و رفع نیازهای ضروری مردم‌شان در برابر لوایح و تصمیمات دولت می‌ایستند و مخالفت می‌کنند و شاید آمریکا در زمره اندک کشورهایی باشد که برخی نمایندگانش به سبب سرسپردگی به یک رژیم جانی و کودک‌کش وقیحانه مقابل دولت‌شان می‌ایستند و از ادعاهای این رژیم غاصب و جنایتکار حمایت می‌کنند. بدا به حال مردمی که چنین نمایندگانی در مجلس‌شان دارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.