حمله به عربستان؛ پاسخ انصارالله به باشگاه دیکتاتورها

خبرگزاری فرانسه در مقاله‌ای به حملات انصارالله به شهر نجران عربستان و تأکید ملک سلمان بر مقابله با ایران پرداخت و نوشت: ...

 

خبرگزاری فرانسه 6 می  2015 (۱۶ اردیبهشت) در مقاله‌ای به حملات انصارالله به شهر نجران عربستان و تأکید ملک سلمان بر مقابله با ایران پرداخت و نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت: رهبران خلیج‌فارس باید در برابر ایران بایستند. درعین‌حال، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، شهر مرزی عربستان، یعنی نجران را مورد حملات خمپاره‌ای قرار دادند. درخواست ملک سلمان در نشست پادشاهی‌های خلیج‌فارس در ریاض مطرح شد که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آن حضور داشت. وی گفت: کشورش در کنار کشورهای خلیج‌فارس ایستاده است. نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در میانه افزایش نگرانی‌های بین‌المللی درباره تأثیر حملات هوایی تحت رهبری عربستان بر غیرنظامیان یمنی برگزار شد. ملک سلمان در اشاره‌ای شفاف به ایران، در زمینه ضرورت مقابله با تهدیدی خارجی که «به‌دنبال گسترش کنترل و تحمیل سلطه خود است» سخن گفت؛ تهدیدی که به گفته وی، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و «فتنه فرقه‌ای» به وجود می‌آورد.

در ادامه مقاله آمده است: بلافاصله پس از این نشست، ائتلاف تحت رهبری عربستان که حملات هوایی علیه یمن صورت می‌دهد، اعلام کرد، شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران، حملات خمپاره‌ای علیه شهر مرزی نجران عربستان صورت داده‌اند. سخنگوی ائتلاف به تلویزیون عربستان گفت: بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌ها هدف قرار گرفته است. وی تشریح کرد: «نیروهای هوایی و زمینی به روشی درست به این اقدامات خطرناک پاسخ خواهند داد و به آنها اجازه نخواهند داد، این اقدامات را تکرار کنند». ارتش عربستان تاکنون بالگردهای رزمی آپاچی به‌منظور هدف‌گیری شورشیان به این منطقه مرزی فرستاده است. اولاند که نخستین غربی است که در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرده، گفت: فرانسه نیز درباره خطرهای پیش روی منطقه احساس مشترکی دارد و به این نشست آمده است که «تعهد فرانسه به ایستادن در کنار (شورای همکاری خلیج‌فارس) را تأیید کند». نشست ریاض، رهبران بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی را گرد هم آورد.

در پایان مقاله آمده است: اولاند در این نشست گفت، از تلاش‌های ائتلاف «به‌منظور تضمین ثبات یمن» حمایت می‌کند. سفر وی درحالی صورت گرفت که پاریس روابط سیاسی و اقتصادی خود با پادشاهی‌های ثروتمند نفتی و گازی خلیج‌فارس را تقویت می‌کند. روز سه‌شنبه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت، پاریس و ریاض درباره 20 پروژه اقتصادی به ارزش «ده‌ها میلیارد یورو» نیز بحث و تبادل‌نظر کردند. سفر اولاند در‌حالی صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آماده میزبانی از رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس طی هفته آینده می‌شود. پاریس و واشنگتن هر دو به‌دنبال تضمین‌دهی به کشورهای خلیج‌فارس درباره توافق هسته‌ای با ایران هستند. اولاند درباره ایران به شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: «می‌دانم ایران محور اصلی دغدغه‌ها و نگرانی‌های شماست».

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.