همراهی اوباما با شیوخ عرب؟

پایگاه اینترنتی اکونومیست در مقاله‌ای به رویکرد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی اکونومیست 9 می 2015 (19 اردیبهشت) در مقاله‌ای به رویکرد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس از چشم‌انداز توافق هسته‌ای آمریکا با ایران احساس خطر می‌کنند و به‌دنبال تضمین‌های امنیتی جدید هستند. تاکنون پادشاه‌ها، امیران، سلطان‌ها و شیوخ خلیج‌فارس مانند اسرائیل[رژیم صهیونیستی] از روند گفت‌وگوهای هسته‌ای و احتمال تحقق توافقی بد، احساس نگرانی کرده‌اند. آمریکا نیز به‌منظور جلب رضایت آنها و در ازای سکوت آنها می‌خواهد تعهد امنیتی جدید و بزرگی به آنها بدهد، البته رهبران خلیج‌فارس به این موضوع بی‌توجه هستند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به آشتی گسترده‌تر منجر شود و سخنان شیرین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را نیز نادیده می‌گیرند که گفته است، این توافق می‌تواند نقطه آغازی برای تمهیدات امنیتی منطقه‌ای باثبات‌تر باشد.

در ادامه مقاله آمده است: در مقابل، باید به حرف و عمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجه کرد که خواستار فروپاشی رژیم آل‌سعود هستند و در عین‌حال، برای چند روز یک کشتی باربری را که از تنگه هرمز می‌گذشت، متوقف کردند. رهبران خلیج‌فارس معتقدند، توافق هسته‌ای که به برداشته‌شدن بیشتر تحریم‌های اقتصادی ضدایرانی منجر شود، ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران را آزاد می‌کند و جریان تجارت و سرمایه‌گذاری نیز از سر گرفته می‌شود که این مسئله سبب مداخله بیشتر ایران در کشمکش‌های عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌شود و شاید شیعیان بحرین و شرق عربستان سعودی را نیز بیشتر تحریک کند. یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج‌فارس می‌گوید: «این توافق‌نامه این باور را به ذهن می‌آورد که ایران می‌تواند به قدرت مسلط منطقه‌ای تبدیل شود... به‌رغم آنکه این رژیم به‌لحاظ اقتصادی درگیر بوده؛ اما رویکرد تهاجمی خود را رها نکرده است. حال (پس از توافق هسته‌) رسمیت و رونق اقتصادی خواهد داشت. این مسئله موجب نگرانی جدی ماست».

در پایان مقاله آمده است: بنابراین، هنگامی که رهبران شش عضو شورای همکاری خلیج‌فارس 13 می در کاخ سفید و سپس در کمپ دیوید با باراک اوباما دیدار کنند، درخواست‌های خود را برای دریافت تسلیحات پیشرفته آمریکایی به‌منظور تضمین برتری نظامی نسبت به ایران مطرح خواهند کرد. به‌ویژه آنکه ایران به‌زودی (پس از توافق هسته‌ای) تسلیحات روسی و چینی بیشتری خریداری خواهد کرد. آمریکا به‌دنبال کسب رضایت آنها به‌لحاظ تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی و در عین‌حال حفظ برتری نظامی اسرائیل است که این اقدام همزمان نیازمند دقت و هوشمندی آمریکاست. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، اوباما بیش از آنکه مجدداً از کشورهای خلیج‌فارس درخواست کند که سامانه دفاعی منطقه‌ای خود را در برابر موشک‌های ایران ایجاد کنند، گامی جلوتر نخواهد نهاد. درخواست زشت‌تر رهبران عربی این خواهد بود که آمریکا باید توافقی را با کشورهای خلیج‌فارس به امضا رساند که مطابق آن، از آنها در برابر تجاوز ایران محافظت کند. عرب‌ها خواهان پیمانی رسمی هستند؛ اما به‌دلیل نامحتمل‌دانستن این موضوع، می‌گویند که باید به تصویب سنای تحت کنترل جمهوریخواهان برسد. در مقابل، آنها بر امضای «یادداشت تفاهم» برای کسب تضمین‌های امنیتی پافشاری خواهند کرد. البته اینکه اوباما در دیدار خود با رهبران عربی تا چه میزان گام جلو بگذارد، نامشخص است.  عربستان که به‌دنبال تقویت و تحکیم بلوک و اردوگاه‌ سنی‌هاست، پیام‌های آشتی‌جویانه‌ای به اخوان‌المسلمین فرستاده که اعضای آن در مصر سرکوب شده‌اند؛ همچنین، عربستان به ترکیه که یکی از حامیان جدی اخوان‌المسلمین به‌شمار می‌رود، نزدیک‌تر شده است. در عین حال، یکی از دلایلی که عربستان سعودی حملات هوایی به یمن را کاهش داد، این بود که از نگرانی آمریکا بکاهد. آمریکا نگران بود که این حملات به گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران لطمه بزند و فضای بیشتری برای القاعده در یمن ایجاد کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.