دوست مشترک ایران و رژیم صهیونیستی؟!

پایگاه اینترنتی وای‌نت‌نیوز در مقاله‌ای به راهبردهای منطقه‌ای جمهوری آذربایجان، به‌ویژه در قبال ایران و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: ....

 

پایگاه اینترنتی وای‌نت‌نیوز 17 می 2015 (27 اردیبهشت) در مقاله‌ای به راهبردهای منطقه‌ای جمهوری آذربایجان، به‌ویژه در قبال ایران و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: آذربایجان به‌دنبال حفظ بی‌طرفی خود است و در عین حال اصرار دارد که روابط محکم خود با روسیه، واشنگتن، بیت‌المقدس و تهران را حفظ کند. آذربایجان که در کرانه‌های غربی دریای خزر قرار گرفته، کشوری سکولار با جمعیت اکثراً شیعه است و یکی از نزدیک‌ترین دوستان اسرائیل[رژیم صهیونیستی] به‌شمار می‌رود. در حال حاضر، آذربایجان در ازای تأمین بیش از 40 درصد نفت اسرائیل، توافق‌های خرید تسلیحاتی به ارزش چندین میلیارد دلار را با این کشور امضا کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق برخی گزارش‌ها، روابط بسیار نزدیک میان دو کشور، به اسرائیل آزادی عمل فعالیت در مناطق حساس را می‌دهد. شایعه‌هایی در گذشته منتشر و سپس رد شد که مطابق آن، اسرائیل به آذربایجان در کشمکش کنونی‌اش با ارمنستان کمک می‌کند و در ازای آن اسرائیل نیز به‌منظور حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به پایگاه‌های هوایی آذربایجان دسترسی می‌یابد. این شایعه‌ها برای کشور آذربایجان مسئله‌ساز شده است. علی حسن‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان می‌گوید: «ایران همسایه ماست و به‌دلیل پیوندهای تاریخی با این کشور روابط حسنه و نزدیکی داریم... ما همکاری می‌کنیم، اما مداخله نمی‌کنیم و بی‌طرفی خود را حفظ می‌کنیم- ما با روسیه، آمریکا، اسرائیل و ایران دوست هستیم و نمونه‌های بسیاری شبیه این وجود دارد».

در پایان مقاله آمده است: لف اسپیواک، ریاست انجمن اسرائیل-آذربایجان می‌گوید: اسرائیل حدود 70 هزار یهودی آذربایجانی‌تبار را در خود جای داده است. برخی از آنها نیز به لطف تجربه‌های خود در خارج از اسرائیل در صنعت نفت و گاز این کشور جذب شده‌اند. در حال حاضر، حدود 30 هزار یهودی‌ در آذربایجان باقی مانده‌اند که عمدتاً در باکو زندگی می‌کنند. تلاش‌هایی برای حمله علیه شهروندان اسرائیلی در آذربایجان صورت گرفته و برخی آذری‌ها نیز به دولت اسلامی (داعش) پیوسته‌اند؛ اما آذربایجان به‌شدت به این مسئله واکنش نشان داد و سال گذشته قانونی تصویب شد که مطابق آن، کسانی که با هدف عملیات‌های نظامی، مانند پیوستن به دولت اسلامی (داعش) از کشور خارج می‌شوند، با مجازات حبس روبه‌رو خواهند شد. معاون وزیر توسعه اقتصادی آذربایجان می‌گوید: «ما در سطوح سیاسی و اقتصادی روابط خوبی با اسرائیل داریم... سال گذشته، اسرائیل پنجمین شریک تجاری ما پس از ایتالیا، روسیه، مالزی و آلمان بود. حجم عظیمی از نفت آذربایجان به اسرائیل صادر می‌شود، اما می‌توانیم در آینده از روابط خود بهتر استفاده کنیم و همکاری‌ها را افزایش دهیم».

تحلیل‌: حکومت آذربایجان حکومتی کاملاً سکولار و به تعبیری لائیک است که هیچ توجهی به آرمان‌ها و دغدغه‌های مسلمانان ندارد و به‌راحتی روابطش را با صهیونیست‌ها که بزرگ‌ترین دشمن مسلمانان هستند، توجیه می‌کند. روابط ایران با آذربایجان در چهارچوب رعایت حسن همجواری و محدودساختن نسبی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی قابل تحلیل است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.