راه‌حل سیاست تهاجمی ایران در خلیج‌فارس

پایگاه اینترنتی فول در مقاله‌ای به راهبردهای امنیت منطقه‌ای و جایگاه ایران در منطقه پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی فول 26 می 2015 (5 خرداد) در مقاله‌ای به راهبردهای امنیت منطقه‌ای و جایگاه ایران در منطقه پرداخت و نوشت: سپاه پاسداران برای سومین بار طی سه هفته گذشته، کشتی تجاری و غیرنظامی را در تنگه هرمز مورد آزار و اذیت قرار داده است. به‌گونه‌ای که شبکه ان‌بی‌سی هفته گذشته گزارش داد، پنج قایق جنگی ایرانی که گفته می‌شود، به سپاه پاسداران تعلق دارد، به کشتی آلپاین اترنیتی با پرچم سنگاپور حمله کرده است. قایق جنگی سپاه پاسداران پس از شلیک، این کشتی را تعقیب کرد تا اینکه کشتی‌های جنگی امارات متحده عربی به کنار این کشتی آمدند. چهار روز پیش از آن، قایق‌های گشتی ایران، یک کشتی دیگر را محاصره کردند؛ اما در آن مورد تیراندازی صورت نگرفت.

در ادامه مقاله آمده است: با شرایط و حوادث کنونی باید گفت، خلیج‌فارس به منطقه‌ای بسیار خطرناک تبدیل شده است. عربستان سعودی از کنگره آمریکا خواسته است، مجوز فروش تجهیزات نظامی جدید به ارزش 9/1 میلیارد دلار را به این کشور صادر کند. از جمله تسلیحات مورد درخواست عربستان سعودی بالگردهای رزمی(R Sikorsky Seahawk60 MH-10)، موتورهای تولید برق (24 T-700 GE 401 C engines)، رادارهای چندحالته (14 APS-153(V))، 38 موشک هل‌فایر (Hellfire)، 380 راکت‌های پیشرفته هوشمند (advancedPrecision Kill Weapons System) و 1000 سونوبوی (تجهیزات ردیابی دریایی برای جنگ ضد زیردریایی) است. با توجه به درخواستعربستان از کنگره آمریکا، آژانس همکاری امنیتی و دفاعی آمریکا توصیه کرد، سعودی‌ها تمایل دارند از این تسلیحات جدید «به‌عنوان بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه‌ای و به‌منظور تقویت دفاع سرزمینی خود» استفاده کنند؛ به‌ویژه عربستان از بالگردهای سی‌هاوک به‌منظور «شناسایی، درگیری و شکست تهدیدات امنیتی در دریا» استفاده خواهد کرد؛ مانند تهدیداتی که ایرانی‌ها طی چند هفته گذشته از خود نشان داده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: با فرض موافقت کنگره با این اهداف و تأیید فروش این تجهیزات و تسلیحات، نباید نتیجه‌ گرفت که اقدامات ایران در خلیج‌فارس، پول بادآورده 9/1 میلیارد دلاری برای صنایع دفاعی آمریکا به ارمغان آورده است. در کل، از یک‌سو خودسری‌ها و تهدیدات ایران به نفع صنایع دفاعی آمریکاست و ازسوی دیگر، آمریکا با فروش این تجهیزات و تسلیحات به عربستان سعودی اساساً بخشی از نقش پلیس منطقه‌ای را به عربستان و متحدانش داده است. در عین حال، آمریکا نقش خود را در منطقه‌ خلیج‌فارس به‌منظور تأمین امنیت حفظ می‌کند. همچنان که وقتی ماه گذشته که قایق‌‌‌های نیروی ایران کشتی تجاری را آزار و اذیت کردند، نیروی دریایی آمریکا به‌سرعت ناوشکن موشک‌انداز یو‌اس‌اس فاراگوت را به‌منظور کنترل اوضاع به آنجا اعزام کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: مقاله این پایگاه آمریکایی که مقدمه‌اش به ایران‌هراسی اختصاص یافته و به‌دنبال آن از فروش 9/1 میلیارد دلاری تسلیحات جدید آمریکا به عربستان می‌گوید، در آخر، آشکارا و البته مکارانه دلیل ایران‌هراسی غربی را چنین فاش می‌کند که «اقدامات ایران در خلیج‌فارس، پول بادآورده 9/1 میلیارد دلاری برای صنایع دفاعی آمریکا به ارمغان آورده است». یعنی با خوشحالی نتیجه ایران‌هراسی غرب و حماقت برخی دول مرتجع منطقه را به سود صنایع نظامی آمریکا می‌داند. موضوعی که متأسفانه هیچ‌گاه مقامات دول مرتجع منطقه به‌ویژه عربستان آن را درک نکردند و با خرید‌های گسترده تسلیحاتی از آمریکا، بودجه‌هایی را که می‌توانستند در راستای آبادانی کشورهای خود استفاده کنند، به جیب شرکت‌های نظامی غرب ‌ریختند! اما پرسش اساسی و قابل تأمل این است که آیا داشتن زرادخانه‌های تسلیحاتی می‌تواند سبب امنیت یک کشور شود؟!

مقامات آل‌سعود که این روزها به‌خوبی شاهد فرار ارتش تا بن دندان مسلح خود از برابر نیروهای پابرهنه مردمی و قبیله‌ای یمن هستند، آیا این نکته را درک نکرده‌اند(!) که زرادخانه تسلیحاتی نمی‌تواند از آنان در برابر خطرات محافظت کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.