نگرانی فرانسه از توافق‌نامه هسته‌ای

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 2 ژوئن 2015 (12 خرداد) در مقاله‌ای به رویکرد فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به رویکرد فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید، توافق هسته‌ای احتمالی با ایران خطر بروز رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را به‌همراه خواهد داشت؛ مگر آنکه این توافق‌نامه امکان دسترسی به پایگاه‌های نظامی و سایر تأسیسات پنهان این کشور را به بازرسان بدهد. فابیوس در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال تأکید کرد، توانایی بازرسی چنین تأسیساتی، بخشی از توافق نهایی با ایران است تا تضمین شود ایران به‌طور پنهان تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد. این هشدار شکاف میان گفت‌وگوکنندگان غربی و ایران را بیشتر می‌کند. از ایران تقاضا شده است، دسترسی‌های بازرسان بین‌المللی به پایگاه‌های نظامی نامحدود باشد.
در ادامه مقاله آمده است: فابیوس گفت: «بهترین توافق هم اگر نتواند این موضوع را تأیید کند، بی‌فایده است... کشورهای بسیاری در منطقه خواهند گفت، که کاغذی امضا شده؛ اما تصور می‌کنیم به حد کافی محکم نیست و بنابراین ما خود باید هسته‌ای شویم». فابیوس که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیجریه به این کشور سفر کرده بود، مرددترین فرد در میان کشورهای گفت‌وگوکننده با ایران است. آقای فابیوس بارها موضع سخت‌تری در مقایسه با مقامات آمریکایی اتخاذ کرده و سال 2013 هشدار داده است، غرب با خطر ورود به «بازی احمقانه» روبه‌روست. کاخ سفید می‌گوید، ایران اساساً با بازرسی از تأسیسات هسته‌ای به‌عنوان بخشی از چهارچوب مورد توافق در ماه مارس موافقت کرده است. فابیوس گفت: به نظر می‌رسد، شرایط اوکراین رو به ارتقاست. توافق صلح که بین اوکراین، روسیه و کشورهای اروپایی ماه فوریه در مینسک صورت گرفت، کم‌وبیش پابرجاست. فابیوس گفت: طی روزهای اخیر این مسئله را با آلمان و بریتانیا مطرح کرده است. وی افزود: «این احتمال وجود دارد که تحریم‌ها باقی خواهد ماند... اما اگر پس از آن همسو با توافق‌نامه مینسک عمل شد، این تحریم‌ها کاهش خواهد یافت».
در پایان مقاله آمده است: فابیوس این احتمال را مطرح کرد که تحریم‌ها می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام برداشته شود؛ ماه دسامبر ضرب‌الاجل اجرای کامل توافق‌نامه مینسک است. فرانسه روز سه‌شنبه میزبان نشست ائتلاف ضددولت اسلامی در عراق است. به گفته آقای فابیوس، ائتلاف باید راهبرد خود را پس از پیشرفت‌های نظامی اخیر دولت اسلامی بازنگری کند؛ اما فابیوس همچنان مخالف بمباران دولت اسلامی در سوریه است؛ وی استدلال می‌کند، بمباران دولت اسلامی به‌طور اجتناب‌ناپذیری به نیروهای بشار اسد کمک می‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.