نگرانی‌های اردوغان از پیشروی کردها در سوریه

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به نگرانی‌های اردوغان از تحولات سوریه پرداخت و نوشت: ...

به نظر می‌رسد، آنکارا به‌طور جدی نگران عملیات‌های مشترک واحدهای حفاظت خلق کُردی و نیروهای بورکان الفرات (متشکل از عناصر عربی مخالف در منطقه رقه و مورد حمایت آمریکا) به‌منظور ریشه‌کنی دولت اسلامی از تل العبید است. رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شده است، کردها در مناطقی ساکن شده‌اند که عرب‌ها و ترکمن‌ها طی عملیات‌های هوایی نیروهای ائتلاف از آنجا گریخته‌اند. در ماه‌های سپتامبر و اکتبر 2014 هنگامی که دولت اسلامی (داعش) کوبانی را محاصره کرد، اردوغان مانند هنگامی‌که می‌خواهد خبر خوبی دهد، گفت: «کوبانی در آستانه سقوط است» که این مسئله کردها را خشمگین کرد. این موضوع یکی از علل ناکامی عظیم اردوغان را در کسب آرای کردهای ترکیه در انتخابات 7 ژوئیه نشان می‌دهد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا اردوغان نگران ریشه‌کنی دولت اسلامی (داعش) از تل العبید است؟

در ادامه مقاله آمده است: گذرگاه مرزی تل العبید 19 سپتامبر 2012 با دو هدف به ائتلاف جبهه النصره، احرار الشام، بورکان الفرات و گردان‌های لیوا التوحید سپرده شد: نخست، فاصله‌اندازی نیروهای رژیم سوریه با مرز و ایجاد منطقه حائل برای عملیات آزادانه نیروهای مخالف؛ دوم، جلوگیری از تحرک جنبش خودمختاری کردها در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و فشار بر پیوند میان مناطق کردنشین کوبانی و جزیره (روژاوا). در آن هنگام، درگیری‌هایی میان نیروهای اسلام‌گرا که تل العبید را اشغال کرده بودند و جبهه کردی وجود داشت. واحدهای حفاظت خلق کردی که در خارج‌کردن دولت اسلامی (داعش) از کوبانی موفق شدند، جبهه میان سیرین و عین عیسی را پاکسازی کردند و عملیاتی دوگانه علیه تل العبید صورت دادند. واحدهای حفاظت خلق کردی پس از بازپس‌گیری 20 روستا، طی 15 روز به محاصره سولوک اقدام کردند. در نخستین روزهای درگیری، برخی از غیرنظامیان از تل العبید فرار کردند. خشم اردوغان از عملیات پاکسازی دولت اسلامی (داعش) هنگامی مشهود شد که گفت: «غرب که عرب‌ها و ترکمن‌های تل العبید را از طریق هوا هدف قرار می‌دهد، به ایجاد سازمان‌های تروریستی واحدهای حفاظت خلق کرد و پ‌ک‌ک در آنجا کمک می‌کند».

در پایان مقاله آمده است: در عین‌حال، ادعا شده است، واحدهای حفاظت خلق کردی ترکمن‌ها را تهدید کردند که «یا روستاهای‌تان را ترک کنید یا آنها را آتش خواهیم زد». سخنگوی واحدهای حفاظت خلق کردی گفت: «چنین تهدیدی وجود ندارد. ما گفتیم که نباید بگذاریم داعش از غیرنظامیان به‌منزله سپرهای انسانی استفاده کند... ما گفتیم که به مناطق کوبانی و جزیره بیایید. ما به شما کمک خواهیم کرد. پس از پایان جنگ می‌توانید به خانه‌های خود بازگردید... کسی نمی‌تواند درخواست‌ها و صحبت‌های ما را به‌عنوان پاکسازی قومی تفسیر کند. بیشتر روستاها به‌دلیل درگیری‌ها خالی از سکنه شده‌اند». در حال حاضر، ترکیه به‌دلیل سیاست‌ها و بلندپروازی‌های منطقه‌ای اشتباه خود که رنگ و بوی کردهراسی دارد، در موقعیت قراردادن غیرنظامیان در تیررس دولت اسلامی (داعش) قرار گرفته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.