اقدام مجلس ایران برای تأیید توافق هسته‌ای نهایی

پایگاه اینترنتی دیلی‌استار در مقاله‌ای به رأی مجلس شورای اسلامی درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی دیلی‌استار 22 ژوئن 2015 (یکم تیر) در مقاله‌ای به رأی مجلس شورای اسلامی درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:روز یکشنبه پارلمان ایران قدرت خود به‌منظور جلوگیری از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را محدود کرد و به‌طور مؤثر به تهدیدی طولانی پایان داد که مطابق آن تهدید کرده بود، توافق نهایی می‌تواند ازسوی نمایندگان لغو شود؛ اما قانون پیشنهادی، بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای را که فراتر از بازدیدهای متعارف است، ممنوع می‌کند که این موضوع می‌تواند پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را پیچیده کند. روز چهارشنبه پیش‌نویسی ارائه خواهد شد که معیاری محکم را برای ایران در پذیرش هرگونه توافقی تعیین می‌کند. این شرایط امکان تحقق توافق نهایی را که قرار است 30 ژوئن نهایی شود، پیچیده می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: باوجوداین، متمم‌ها و اصلاحیه‌های کلیدی قانون پیشنهادی نظارت رسمی بر توافق را از دست نمایندگان مجلس خارج می‌کند؛ اما قانون اصلاحی، حق نظارت را به شورای عالی امنیت ملی می‌دهد. این شورا از وزرا، فرماندهان نظامی و افراد منتصب رهبر ایران تشکیل می‌شود و ریاست آن برعهده حسن روحانی است؛ درعین‌حال، نظارت نهایی در دست رهبر ایران است که در زمینه توافق هسته‌ای حرف آخر را می‌زنند. پس از رأی 199 نماینده مجلس به اصلاحیه‌ها، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: «مجلس باید مطیع هر تصمیمی باشد که رهبر در این‌باره اتخاذ می‌کند». باوجوداین، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «این قانون به‌منظور جلوگیری از درخواست‌های زیاده‌خواهانه غرب طراحی شد... ما خواهان کمک به کشور هستیم و نه ایجاد مشکلات جدید». ایران و گروه 1+5 روز 2 آوریل درباره رئوس توافق هسته‌ای توافق کردند. موضوع امکان غرب برای بازرسی‌های شدیدتر از تأسیسات هسته‌ای و سایر تأسیسات همچنان مانعی جدید است. مقامات ایران تأکید می‌کنند، هیچ‌گونه بازرسی نباید از مراکز نظامی صورت گیرد و قانون روز یکشنبه مجلس، دسترسی فراتر از نظارت‌های متعارف از تأسیسات هسته‌ای را ممنوع کرده است.

در پایان مقاله آمده است: هرگونه توافقی همچنان باید مورد تأیید مجلس قرار گیرد؛ اما بسیار نامحتمل است که در آن مرحله، نمایندگان مجلس با متن مورد تأیید شورای عالی امنیت ملی مخالفت کنند. این قانون بر ضرورت لغو تمام تحریم‌ها تأکید کرده است. باوجوداین، قانون اصلاحی کنونی بسیار دقیق‌تر است و می‌گوید، تحریم‌ها باید در روز آغاز اجرای تعهدات ایران برداشته شوند؛ این درحالی است که قدرت‌های جهانی تأکید می‌کنند، تحریم‌ها درصورت تأیید پایبندی ایران به تعهداتش لغو می‌شوند. روحانی 13 ژوئن در نشانه‌ای از انعطاف بیشتر گفت، «هفته‌ها یا حتی ماه‌ها» بین امضا و اجرای توافق فاصله خواهد بود. لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت که مشخص نیست که آیا توافق تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن محقق می‌شود یا خیر؟ فابیوس در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «در این مرحله ما باید به‌شدت قاطع باشیم؛ مسائل همچنان نامشخص است... تا پایان هفته آینده وزرا گفت‌وگو خواهند کرد؛ بنابراین تمایل دارم به‌منظور درک مواضع ایرانی‌ها، گفت‌وگویی با آنها داشته باشم».

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.