کندشدن روند نگارش توافق‌نامه هسته‌ای جامع

پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای و احتمال تمدید آن پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال 23 ژوئن 2015 (۲ تیر) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای و احتمال تمدید آن پرداخت و نوشت: مقامات ایرانی و غربی برای نخستین‌بار آشکارا گفتند، تمایل دارند برای توافق هسته‌ای نهایی گفت‌وگوها را تمدید کنند و تأکید کردند، می‌توانند همچنان موانع باقی‌مانده را طی روزهای آتی برطرف کنند. این اظهارات که پس از گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و فرانسه در روز دوشنبه مطرح شد، هشدارهای اخیر را برجسته می‌کند که گفت‌وگوهای هسته‌ای با وجود نزدیک‌شدن به ضرب‌الاجل بدون پیشرفت ادامه دارد. آقای ظریف روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما درباره نحوه تسریع بحث‌ها در وین طی چند روز دشوار آینده بحث کردیم... یک تعهد سیاسی ازسوی هر کسی وجود دارد که پیشرفت رو به جلو داشته باشد... و به نظر من... درصورتی‌که اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت‌ها و حرکت براساس آنچه در لوزان توافق کردیم، وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که بتوانیم تا ضرب‌الاجل یا چند روز پس از آن کار را تمام کنیم».

در ادامه مقاله آمده است: به گفته برخی حاضران در مذاکرات، مقامات ارشد ایرانی و غربی در روزهای اخیر آشکارا درباره جزئیات کلیدی توافق نهایی اختلاف‌نظر داشته‌اند و اختلاف‌های واقعی در اتاق مذاکره بروز کرده است. باوجوداین، برخی گفته‌اند، به باور آنها گفت‌وگوها در آستانه شکست است و تحقق توافق طی دو هفته آینده محتمل است. این توافق‌نامه محدودیت‌های شدیدی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد. افراد دخیل در گفت‌وگوها گفته‌اند، درصورت تمدید چند روزه گفت‌وگوها می‌توان اقدامات پیشین، از جمله آزادسازی منابع مالی توقیفی ایران را تمدید کرد. دولت اوباما بارها گفته است، خواهان ادامه گفت‌وگوها فراتر از ضرب‌الاجل 30 ژوئن نیست و استدلال کرده است، موانع پیش روی توافق هسته‌ای با گذشت زمان بیشتر می‌شود.

در پایان مقاله آمده است: درصورتی‌که تا 9 ژوئیه توافق حاصل نشود، کاخ سفید با خطرهای سیاسی و دیپلماتیک روبه‌رو خواهد بود. قانون جدید آمریکا از کاخ سفید می‌خواهد، مفاد توافق را طی پنج روز پس از امضا به کنگره تحویل دهد. اعضای کنگره نیز 30 روز فرصت دارند که آن را اصلاح کنند. درصورتی‌که این توافق پس از 9 ژوئیه به کنگره داده شود، زمان بررسی کنگره به 60 روز تمدید خواهد شد. منتقدان دیپلماسی کاخ سفید معتقدند، این مسئله می‌تواند زمان بیشتری برای بسیج مخالفت‌ها در کنگره و میان مردم آمریکا فراهم کند. وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه تأکید کرد، همچنان به ضرب‌الاجل 30 ژوئن پایبند است. منتقدان برجسته اقدامات دیپلماتیک اوباما گفته‌اند، ترجیح می‌دهند دولت آمریکا به جای تحقق توافق هسته‌ای بد، گفت‌وگوها را تمدید کند و منتظر بماند.

تحلیل‌‌:از یک نظر اگر آنچه در یادداشت فوق آمده و بر افزایش فشار بر اوباما در صورت تأخیر گفت‌وگوها دلالت دارد، درست باشد، اوباما کار سخت‌تری در پیش دارد و برای اجتناب از گرفتارشدن در آن تنگنا باید از زیاده‌خواهی دست بردارد و با دادن امتیاز بیشتر به ایران دست‌کم در بحث زمان از مخالفانش جلو باشد و چناچه با بزرگ‌نمایی آنچه در متن آمده، درصدد تهدید و ترغیب ایران به کوتاه‌آمدن است، طرف ایرانی باید با حفظ مواضع به‌حق هسته‌ای و اصرار بر تحقق تمامی آنها، در برابر این ترفند بایستد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.