تلاش‌های بی‌امان نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزرئیل به تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزرئیل 24 فوریه (5 اسفند) به تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز یکشنبه از آلمان و دیگر قدرت‌های جهانی حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران خواست تضمین کنند که جمهوری اسلامی ایران به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای یا توانایی موشک‌های دوربرد برای پرتاب این تسلیحات دست نخواهد یافت. وی پیش از نشست هفتگی کابینه گفت: «من با نگرانی می‌گویم که ایران معتقد است نقشه خود برای تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای را تکمیل خواهد کرد... همچنین به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای و ساخت موشک‌های بین‌قاره‌ای که ایران در حال حاضر بدون مانع، آن را به پیش می‌برد.»، دست خواهد یافت نخست‌وزیر اسرائیل گفت که با وجود توافق موقت که با غرب امضا شد، ایران همچنان سه موضوع را پیگیری می‌کند؛ غنی‌سازی اورانیوم، ساخت تسلیحات و توانایی پرتاب آن‌ها. به این معنا که این کشور به همه چیز دست می‌یابد و تقریباً در مقابل، چیزی از دست نمی‌دهد.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق توافق‌نامه موقت که میان ایران و گروه 1+5 به امضا رسید، ایران موافقت کرده که بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را برای مدت شش ماه متوقف کند. نتانیاهو گفت که توافق‌نامه نهایی نباید به وضعیت کنونی ایران تداوم ببخشد. ایران باید توانایی خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای و توانایی پرتاب آن‌ها را نابود کند.

در پایان مقاله آمده است: هفته آینده ایران و قدرت‌های جهانی گفت‌وگوهای فنی در وین خواهند داشت. ایران و گروه 1+5 هفته گذشته در مورد جدول‌ زمانی و چارچوب گفت‌وگوهای مربوط به توافق هسته‌ای به توافق رسیدند. یک مقام اتحادیه اروپا گفت که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گروه 1+5 را هدایت می‌کند، نهم و دهم مارس به ایران سفر می‌کند. کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل (آیپک) با تکرار درخواست‌های نتانیاهو، مصرانه از کنگره خواست مفاد توافق‌نامه نهایی با ایران را که شامل توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران باشد، تدوین کنند. روز یکشنبه در مقاله‌ای‌ به قلم رئیس آیپک در روزنامه نیویورک‌تایمز آمده بود که «ما مصرانه از کنگره می‌خواهیم مفاد قابل قبولی برای توافقی نهایی با ایران تدوین و مشخص کند.» وندی شرمن، وزیر خارجه آمریکا پس از آخرین دور گفت‌وگوها با ایران در گزارشی به رهبران اسرائیل در اورشلیم گفت که «هدف این است که اطمینان حاصل شود ایران نمی‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد و برنامه‌اش صرفاً صلح‌آمیز است... اینکه ایران برنامه غنی‌سازی در داخل داشته باشد یا خیر، بخشی از گفت‌وگوهاست.» باراک اوباما تهدید کرده است که قانون تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد؛ زیرا این اقدام به گفت‌وگوها آسیب می‌زند.

 

تحلیل‌:طرف‌های غربی می‌دانند که نمی‌توانند با نگاه افراطی نتانیاهو مذاکرات را پیش ببرند. از طرفی هم نمی‌خواهند از ظرفیتی که این نگاه افراطی برای آن‌ها در مذاکرات پدید می‌آورد، صرف‌نظر کنند؛ از این‌رو رسانه‌های غربی پیوسته دیدگاه‌های افراطی آن را تکرار و برجسته می‌کنند تا طرف ایرانی را منفعل سازند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.