گفت‌وگوهای هسته‌ای نفس‌گیر ایران و گروه‌ 1+5

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای تدوین متن توافق‌نامه نهایی پرداخت و نوشت:...

 

 

خبرگزاری رویترز 14 می 2014 (۲۴ اردیبهشت) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای تدوین متن توافق‌نامه نهایی پرداخت و نوشت: شش قدرت جهانی و ایران، مرحله سرنوشت‌ساز دیپلماسی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران از روز چهارشنبه در وین آغاز می‌کنند که سه روز به طول می‌انجامد. البته تردیدهایی در مورد امکان تحقق چنین توافقی وجود دارد. پس از سه ماه گفت‌وگوهای گسترده، دو طرف حال قرار است متن توافق‌نامه نهایی را که می‌تواند سال‌ها دشمنی و بی‌اعتمادی را به پایان برساند، تدوین و از خطر بروز جنگی دیگر در خاورمیانه[غرب آسیا] جلوگیری کنند. طی دو ماه آینده شش قدرت جهانی از ایران خواهند خواست با مهار جدی برنامه هسته‌ای خود موافقت کند و به این طریق، تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده علیه ایران نیز به پایان خواهد رسید.

در ادامه مقاله آمده است: دیپلمات‌های دو طرف گفته‌اند که می‌خواهند تمام نکات مهم مربوط به مسائلی مانند ظرفیت ایران برای غنی‌سازی و آینده تأسیسات هسته‌ای آن و نیز جدول‌ زمانی کاهش تحریم‌ها تا اواسط ماه ژوئیه حل‌وفصل شود. پس از آن، توافق موقت ماه نوامبر به پایان خواهد رسید و تمدید آن احتمالاً گفت‌وگوها را پیچیده‌تر می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در مورد خوش‌بینی بسیار هشدار داد و گفت که «بسیار رک بگویم که این روند بسیار بسیار دشوار خواهد بود... من هشدار می‌دهم اینکه ما در حال تدوین توافق‌نامه هستیم، قطعاً به این معنا نیست که توافق‌نامه قریب‌الوقوع است یا مطمئنیم در نهایت به نتیجه می‌رسیم.» به طور گسترده‌تر، شش قدرت جهانی می‌خواهند مطمئن شوند برنامه هسته‌ای ایران به حد کافی مهار خواهد شد؛ به‌طوری‌که در صورتی که ایران تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای بگیرد، زمان زیادی به طول بینجامد. مسئله اصلی و محوری، تعداد سانتریفیوژها خواهد بود که به‌طور بالقوه می‌توانند اورانیوم کافی را برای سوخت بمب هسته‌ای غنی‌سازی کنند.

در پایان مقاله آمده است: ایران حدود ده هزار سانتریفیوژ فعال دارد؛ اما غرب احتمالاً می‌خواهد که شمار آن بسیار کاهش یابد که البته ممکن است مذاکره‌کنندگان ایرانی این درخواست را نپذیرند. تحقیق و توسعه فناوری‌های هسته‌ای جدید و میزان ذخایر اورانیومی که ایران می‌تواند داشته باشد، نیز مسئله‌ای حیاتی است. دیپلمات‌ها طی سه دور گفت‌وگوها از ماه فوریه اعلام کرده‌اند که در مورد آینده رآکتور آب سنگین اراک به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند؛ اما این مقام آمریکایی هشدار داد که برخی گزارش‌های رسانه‌ها در مورد پیشرفتی که تاکنون حاصل شده، بزرگ‌نمایی بوده است. وی گفت: «در این مورد، خوش‌بینی‌های بسیاری در رسانه‌ها مطرح شده است.» دیگر دیپلمات‌های شش قدرت جهانی گفته‌اند که پیشرفت در گفت‌وگوهای آتی کند خواهد بود. یک دیپلمات گفت که «ما دستورکاری نداریم، اما این نشست با سایر نشست‌ها تفاوتی ندارد... تعداد سانتریفیوژها در یک چانه‌زنی بزرگ مورد بحث قرار می‌گیرد.» بیشتر پیچیدگی توافق‌نامه نهایی از این واقعیت نشئت می‌گیرد که عناصر مختلف آن در هم تنیده‌اند. یک دیپلمات گفت که «تمام عناصر به هم وابسته‌اند.» به لحاظ سیاسی هر گونه توافقی همچنان مورد انتقاد شدید تندروها در ایران و آمریکا قرار خواهد گرفت و گفت‌وگوها با آغاز انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا پیچیده‌تر خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.