توقف در آغازتدوین توافق‌نامه هسته‌ای نهایی

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:...

 

خبرگزاری رویترز 17 می 2014 (۲۷ اردیبهشت) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: مطابق گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، ایران و شش قدرت جهانی، این هفته در مناقشه هسته‌ای ایران به پیشرفت اندکی دست یافتند که این مسئله چشم‌انداز پیشرفت تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه را با تردید و ابهام رو‌به‌رو کرده است. پس از سه ماه دو طرف به دنبال شروع تدوین توافق‌نامه نهایی بودند که می‌توانست به یک دهه دشمنی و بی‌اعتمادی پایان دهد و از وحشت جنگی گسترده در خاورمیانه بکاهد. یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود و از پرداخت به جزئیات مسئله امتناع کرد، گفت: «معتقدیم باید حدی از واقع‌گرایی وجود داشته باشد... زمان در اینجا نامحدود نیست... در هر گفت‌وگویی روزهای خوب و بدی وجود دارد، فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، در این مقطع، دشواری عظیمی به‌وجود آمد؛ اما کاملاً غیرمنتظره نیز نبود... ما تنها در آغاز روند تدوین هستیم و راه مهمی در پیش داریم.»

در ادامه مقاله آمده است: دور چهارم گفت‌وگوها در وین روز چهارشنبه آغاز شد و جمعه به پایان رسید. این مقام آمریکایی گفت که گفت‌وگوهای وین در زمانی نامشخص در ماه ژوئن از سر گرفته می‌شود و تمام طرف‌ها خواهان پایبندی به ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای تکمیل توافق‌نامه‌ای هستند که می‌تواند بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش تدریجی تحریم‌ها مهار کند. وی افزود: «صادقانه بگویم این روندی بسیار کند و دشوار بوده است و ما نگران زمان اندک باقی‌مانده هستیم... اما اجازه دهید بسیار شفاف بگویم: معتقدیم همچنان می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» یک مقام دیگر غربی معتقد بود که رسیدن به توافق تا 20 ژوئیه امکان‌پذیر است؛ اما افزود که شش قدرت جهانی از ایران انتظار بیشتری داشتند... در مورد برخی مسائل انتظار داشتیم انعطاف‌پذیری بیشتری از طرف مقابل صورت گیرد.» برای نخستین بار از زمان آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در مورد توافق‌نامه هسته‌ای نهایی، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف ترجیح دادند در نشست خبری مشترک حاضر نشوند.

در پایان مقاله آمده است: عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت که «گفت‌وگوها جدی و سازنده بود، اما هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است... ما به نقطه‌ای برای آغاز تدوین توافق‌نامه نهایی نرسیده‌ایم.» این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ایران همچنان باید تصمیمات دشواری بگیرد. ما نگرانیم که پیشرفتی حاصل نشود و زمان اندک است.» به نظر می‌رسد اظهارنظرهای آمریکا و ایران تا حدی به‌منظور افزایش فشار بر طرف مقابل صورت گرفته باشد؛ اما آن‌ها از وجود اختلاف‌های عمیقی سخن گفتند که برای رسیدن به توافق نهایی باید رفع شوند. دیپلمات‌ها می‌گویند در مورد مسئله ظرفیت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم که می‌تواند برای تولید برق به کار رود، نگرانی دارند؛ زیرا می‌تواند به سطوح بالاتر برای ساخت بمب هسته‌ای نیز غنی‌سازی شود. روز چهارشنبه هیئت آمریکایی به‌طور شفاف اعلام کردند خواهان بحث در مورد برنامه موشکی بالستیک ایران و ابعاد نظامی احتمالی تحقیقات هسته‌ای ایران در گذشته هستند. مطابق گفته یک مقام ایرانی حاضر در نشست؛ اما وزیر خارجه ایران در واکنش به این بحث صرفاً لبخند زد و از اظهارنظر امتناع کرد. یک مقام آمریکایی که از اظهارنظر امتناع کرد، به اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی در این هفته اشاره کرد که گفته بود «تمام مسائل» باید حل‌وفصل شود.

 

تحلیل‌:ظاهراً طرف آمریکا با آگاهی از موضع قاطع ایران درباره گفت‌وگو درباره موشک‌های بالستیک ایران، اعلام کرده خواستار مذاکره درباره آن است تا با پیچیده‌تر کردن روند گفت‌وگوها، مانع از به‌نتیجه رسیدن آن شود که لازم است با اطلاع‌رسانی صحیح، دست آمریکا‌یی‌ها را رو کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.