آژانس و سطح اعتمادسازی هسته‌ای ایران

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی در مقاله‌ای به سطح اعتمادسازی‌های هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی 20 می 2014 (30 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سطح اعتمادسازی‌های هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایران در تشریح شواهد و مدارکی که مطابق گفته کارشناسان به آزمایش‌های ساخت بمب هسته‌ای مربوط می‌شود، کند عمل کرده است و آمریکا می‌گوید در صورتی که تدوین توافق‌نامه هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه در دستور کار قرار گیرد، این مسئله و ابهام‌های مربوط به آن باید حل‌وفصل شود. در حال حاضر، مقامات سابق دولت اوباما و کارشناسان هسته‌ای که به دولت مشاوره می‌دهند، در مورد میزان شفاف‌سازی ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش، اختلاف نظر دارند. یک مقام ارشد آمریکایی برای خبرنگاران تشریح کرد که ایران باید نگرانی‌های گذشته و کنونی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برطرف کند.

در ادامه مقاله آمده است: وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، در ماه فوریه به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: گفت‌وگوهای کنونی به حل‌وفصل مسائل و ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بستگی دارد که اعلام کرده برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی احتمالی است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دنبال پاسخ به این سؤال‌ها به‌ویژه مسئله ماشه‌های هسته‌ای است. دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل که مشاور دولت اوباما بوده و در مقابل کنگره در مورد برنامه هسته‌ای ایران شهادت داده، می‌گوید: «پاسخ‌های ایران برای درک غرب از میزان نزدیکی ایران به آزمایش هسته‌ای یا ساخت بمب‌ هسته‌ای قابل پرتاب حیاتی است.» جوفی جوزف، مدیر سابق منع تکثیر در شورای امنیت ملی دولت اوباما، می‌‌گوید: «درخواست از ایران برای ارائه جزئیات، برای رهبران ایران که می‌گویند برنامه هسته‌ای صلح‌‌آمیز و غیرنظامی دنبال می‌کنند، چالش‌برانگیز است... پافشاری بر پاسخ‌گویی کامل ایران آن چیزی را که واقعاً اهمیت دارد، به خطر می‌اندازد و آن، اطمینان از مهار جدی تولید اورانیوم غنی‌شده ایران است... اولویت دولت اوباما باید اطمینان از این موضوع باشد که آنچه ایران در گذشته انجام داده، ادامه پیدا نکند و در آینده به فعالیت‌های تسلیحاتی کشیده نشود.» 

در پایان مقاله آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که سرگرم تدوین پیشینه‌ای کامل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و برخی اطلاعات در مورد ماشه‌های مشکوک را 4 می ارائه کرده، اما سه دیپلمات به آسوشیتدپرس گفتند که ایران همچنان این ماشه‌ها را سیم‌های واصل انفجاری می‌خواند و در مورد اینکه کجا و چرا مورد استفاده قرار گرفته، توضیحاتی ارائه نکرده است. اولی هینونن، معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت که «غرب ممکن است راهی حد وسط و میانه برای عدم پافشاری بر برخی سؤالات خاص پیدا کند.» در حال حاضر، ایران به صدها سؤال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پاسخ نداده است.

تحلیل‌:اصرار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای غربی بر پیوند زدن بین مذاکرات هسته‌ای و آنچه که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحال انجام است، برای فشار بیشتر بر ایران و واداشتن آن به پذیرش دیدگاه‌های تحمیلی آن‌ها در مذاکرات است؛ از این‌رو باید با گسستن این پیوند ابزاری، آن را از دست غرب خارج ساخت. یکی از راه‌های گسست این پیوند، تبلیغ این نکته است که انتقال بهانه‌های غربی‌ها در مذاکرت هسته‌ای به گفت‌وگوی ایران با آژانس، مشکل و تهدید جدی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.