پیشرفت ناچیز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی پرداخت و نوشت: ...

 

خبرگزاری رویترز 27 سپتامبر 2014 (۵ مهر) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های ایرانی و غربی آگاه از مذاکرات، روز جمعه گفتند ایران و گروه 1+5 در رفع اختلاف‌های مهم پیشرفت چندانی نداشته‌اند. مقامات ایرانی و این شش کشور گفته‌اند پیشرفت در نیویورک برای توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها نامحتمل است و در عین حال، در مورد کاهش احتمالی اختلاف‌نظرها ابراز امیدواری کرده‌اند. دیپلمات‌ها گفتند این هفته‌ این موضوع در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل رخ نداد. یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «در مورد مسائل اصلی اختلاف نظر همچنان باقی است... در مورد غنی‌سازی و تحریم‌ها همچنان پیشرفتی حاصل نشده است... ایران و گروه 1+5 احتمالاً بار دیگر در هفته‌های آتی دیدار خواهند کرد، اما تاریخی برای آن مشخص نشده است.» 24 نوامبر ضرب‌الاجل رسیدن به توافق هسته‌ای است.

در ادامه مقاله آمده است: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در نشست خبری روز جمعه در نیویورک گفت: «پیشرفتی که طی روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم، به‌شدت کند بوده است... ما باید به آینده بنگریم و تصمیم‌های شجاعانه‌ای در مورد این مسئله بگیریم... هر گونه توافقی بدون لغو تحریم‌ها علیه ایران قابل پذیرش نیست.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نیویورک گفت: توافق موقتی که نوامبر گذشته در ژنو به تصویب رسید، جهان را امن‌تر کرده است. وی در مورد توافق‌نامه بلندمدت نیز گفت: «همچنان بسیار امیدواریم که ایران و شش قدرت جهانی بتوانند در هفته‌های آتی به توافقی برسند که به نفع جهان باشد.» یک دیپلمات غربی گفت: باوجود فضای عموماً مثبت گفت‌وگوها، دو طرف اعتماد زیادی به یکدیگر نداشتند و سطح بی‌اعتمادی همچنان بسیار بالاست.

در پایان مقاله آمده است: کری و اشتون نیز اواخر سه‌شنبه و نیز روز جمعه با ظریف دیدار کردند تا در مورد گام‌های آینده در مورد گفت‌وگوهای به بن‌بست رسیده تبادل نظر کنند. دیپلمات‌ها گفتند: علاوه بر موضوع غنی‌سازی، سرعت لغو تحریم‌ها نیز مسئله‌ای چالش‌برانگیز است و هیئت‌های دیپلماتیک ایران و غرب در مورد آن‌ها اختلاف نظر شدید دارند. این دیپلمات غربی گفت: آمریکا و اروپایی‌ها آماده لغو سریع تحریم‌های یک‌جانبه خود در صورت امضای توافقی قابل پذیرش هستند، اما تحریم‌های سازمان ملل بر اساس پایبندی ایران به توافق به‌تدریج لغو خواهد شد. وی گفت: «آنچه آن‌ها خواهان آن هستند، رهایی سریع از تحریم‌های شورای امنیت است... حسن روحانی که با مقامات ارشد اروپایی در نیویورک دیدار دوجانبه داشته، برای پیشرفت گفت‌وگوها پیشنهادی نداده است.» وندی شرمن، رئیس گروه مذاکره‌کننده آمریکا، در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت: «معتقدم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم... اما همچنان برخی تصمیم‌های بسیار حیاتی باید اتخاذ شود... انتظار داریم در صورتی که قرار باشد طی دو ماه آینده توافقی حاصل شود، طرف ایرانی اقدامات چشمگیری انجام دهد.»

تحلیل‌: رفتار سازنده ایران در تعاملات هسته‌ای، دست کشور را پر کرده و طرف مقابل را با خلأ منطق رفتاری و ارائه گزینه‌های جدید مواجه ساخته؛ از این رو ناتوان در برداشتن گام به جلو، لجوجانه موضع گذشته‌اش را تکرار می‌کند. بنابراین ایران با تمرکز بر اقدامات مثبتی که انجام داده و تبلیغ گسترده درباره آن می‌تواند طرف مقابل را زیر فشار قرار دهد و به تغییر روش و یا عبور از وضع موجود وادارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.