آیا توافق هسته‌ای جامع حاصل می‌شود؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای در پرتو نزدیک شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای 24 نوامبر (3 آذر) پرداخت و نوشت: ...

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس 22 نوامبر 2014 (1 آذر) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای در پرتو نزدیک شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای 24 نوامبر (3 آذر) پرداخت و نوشت: گفت‌وگوهای مناقشه‌برانگیز میان قدرت‌های جهانی و ایران روز جمعه وارد مرحله تازه‌ای شد. دیروز جمعه ظاهراً مقاومت ایران در برابر امتیازخواهی آمریکا، سبب شد گفت‌وگوها درست سه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی، وارد ابهام برزخ تازه‌ای شود. وزرای خارجه ایران و آمریکا نخست برنامه‌های خود را برای توقف گفت‌وگوها و سپس کسب مشورت‌های بیشتر اعلام کردند؛ اما سپس این برنامه‌ها را لغو کردند. چنین تحولاتی می‌تواند به‌معنای پیشرفت احتمالی باشد و نشان می‌دهد ایرانی‌ها نیازمند تأییدیه سیاسی از تهران به‌منظور پیشرفت گفت‌وگوها هستند. 

در ادامه مقاله آمده است: کری پس از آنکه ابتدا اعلام کرد به پاریس می‌رود، ناگهان تصمیم خود را تغییر داد و اواخر روز جمعه دیداری دیگر با ظریف را در دستورکار قرار داد. رسانه‌های ایران در ابتدا از ابتکارعمل جدید آمریکا سخن گفتند که ظریف نیازمند تأییدیه مقامات عالیه است؛ اما ظریف به خبرگزاری ایرنا گفت که «بحث‌های بسیاری در وین جریان داشته؛ اما پیشنهادها و ایده‌های چشمگیری ارائه نشده که به تهران برده شود.» این اظهارات این احتمال را بازتاب می‌دهد که موانع جدی در مسیر توافق وجود دارد. این دیدگاه منفی را دیپلمات‌های ارشد سایر کشورهای حاضر در گفت‌وگوها نیز منعکس کردند. وزارت خارجه روسیه گفت که تماس میان کری و لاوروف این موضوع را هویدا کرد که «تلاش‌های بیشتری نیاز است تا در ضرب‌الاجل روز دوشنبه توافق محقق شود. پس از مشورت با شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها، وزیر خارجه بریتانیا از وجود شکاف عمیق میان طرف‌ها سخن گفت.»

در پایان مقاله آمده است: کری و ظریف هر دو تأکید کردند که بحثی در مورد تمدید گفت‌وگوها برای دومین‌بار در صورت تحقق نیافتن توافق، مطرح نشده است. در عین حال، اختلاف‌های جدی نشان می‌دهد گزینه‌ای جز توافق برای تداوم گفت‌وگوها پس از ضرب‌الاجل دوشنبه وجود ندارد یا اینکه گفته شود گفت‌وگوها شکست خورده است که البته هیچ یک از طرف‌ها تمایلی به اعلام چنین موضوعی ندارند. شکست گفت‌وگوها سبب می‌شود ایران فعالیت‌های متوقف شده هسته‌ای خود را از سر بگیرد. حتی اگر در این زمان باقی‌مانده، توافق هسته‌ای جامع حاصل نشود، دو طرف می‌توانند به مخالفان در داخل بگویند که پیشرفت کافی به‌منظور تلاش برای حرکت به سوی توافق کامل به‌دست آمده است. روز چهارشنبه سناتورهای جمهوری‌خواه نامه‌ای به کاخ سفید نوشتند و در آن، مصرانه از دولت آمریکا خواستند از تلاش برای دور زدن کنگره در توافق با ایران اجتناب کند. در نامه‌ای که به امضای تمام 45 سناتور جمهوری‌خواه رسیده بود، آمده است: «در صورتی که کاخ سفید تعاملی واقعی با کنگره نداشته باشد، از نظر ما توافقی که دربرگیرنده پیشنهادهای کنونی دولت شما (اوباما) به ایران باشد، مؤثر و پایدار نخواهد بود.»   

تحلیل‌: نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به اوباما، بخشی از تشدید عملیات روانی است که از ابتدای دور دهم گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین علیه ایران آغاز شده است. هدف این عملیات گسترده، واداشتن اوباما به سخت‌گیری هر چه بیشتر در مقابل ایران و نیز کوتاه آمدن ایران در برابر افزون‌خواهی آمریکا است که به‌نظر می‌رسد بیشتر بازی اوباما را خراب می‌کند تا اینکه مواضع ایران را منعطف سازد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.