بیم‌ها و امیدهای رژیم صهیونیستی

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به دیدگاه رژیم صهیونیستی در مورد تمدید توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 29نوامبر 2014 (۸ آذر) در مقاله‌ای به دیدگاه رژیم صهیونیستی در مورد تمدید توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یک عضو ارشد کابینه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] پس از تمدید گفت‌‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «برای ما واضح بود که روی میز، توافق‌نامه‌ای بد میان ایران و قدرت‌های جهانی قرار دارد... می‌توانم گواهی دهم اسرائیل تلاشی جدی در تمام حوزه‌ها و سطوح صورت داده تا از امضای آن توافق‌نامه جلوگیری کند. امضای آن به معنای تأسف مداوم برای نسل‌های آینده بود. چنین اقدامی، اشتباهی تاریخی و جدی بود که مطمئناً اسرائیل نمی‌توانست آن را بپذیرد... به همین دلیل، دست‌کم اکنون ما خشنودیم.» در ماه‌های آتی نیز اسرائیل به سیاست‌های انتقادآمیز، تردیدآمیز و حتی دشمنی خود با گفت‌وگوها ادامه خواهد داد. در سطح داخلی، اسرائیلی‌ها حداقل در کوتاه‌مدت نگران نیستند. اسرائیل انرژی عظیمی صرف جلوگیری از امضای توافق‌نامه بد کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: طی چند سال و به‌ویژه هفته‌های اخیر، یوال استینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، که این تلاش‌ها را هماهنگ کرده، دیدارها و بحث‌های متعددی با کشورهای تأثیرگذار داشته است. مقامات اطلاعاتی ارشد اسرائیل نیز سفرهای مشابهی داشته‌اند و طی آن، اسناد اطلاعاتی و اطلاعات فراوانی که موساد و سایر سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل جمع‌آوری کرده‌اند، به اشتراک گذاشته شده تا خطرات امضای توافق‌نامه بد، مشهودتر و ملموس‌تر شود. با نزدیک شدن ضرب‌الاجل شاهد بودیم که تلاش‌های وزیر اطلاعات اسرائیل دوچندان شد و سفرهای فوری به لندن و پاریس صورت داد و دیداری نیز با وزیر خارجه آلمان داشت. جدی‌ترین تلاش‌های اسرائیل بر بزرگ‌ترین مسئله تمرکز داشت: اینکه توافق‌نامه به ایران اجازه دهد همچنان در مورد پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای خود تحقیقات کند. منابع اسرائیلی برآورد می‌کنند این تحقیقات طی دو سال تکمیل خواهد شد. سپس طی شش ماه ایرانی‌ها خواهند توانست تعداد عظیمی از سانتریفیوژهای غنی‌سازی جدید نصب کنند. این ظرفیت به‌طور جدی ظرفیت ایران برای فرار به سوی ساخت بمب را شتاب می‌بخشد.

در پایان مقاله آمده است: اسرائیلی‌ها تأکید می‌کردند که دو ماه برای جلوگیری از فرار ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای کافی نیست. به بیان دیگر، توافق‌نامه‌ای که در مورد آن صحبت می‌شود، ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند به‌سرعت گریز هسته‌ای به سوی ساخت بمب داشته باشد و جهان نیز حتی نمی‌تواند در برابر آن واکنش نشان دهد. در عین حال، ایران ملزم نشده تمام زیرساخت‌های سانتریفیوژ خود را برچیند، بلکه تنها به غیرفعال کردن آن‌ها بسنده شده است. تحت این شرایط، در صورتی که ایرانی‌ها تصمیم بگیرند از توافق‌نامه خارج شوند یا آن را نقض کنند، می‌توانند طی دو هفته، سامانه سانتریفیوژها را فعال‌سازی کنند. یک منبع اسرائیلی می‌گوید: «ما حتی این واقعیت را متذکر نشده‌ایم که غرب اجازه عملیاتی کردن هزاران سانتریفیوژ را به ایران خواهد داد.»

تحلیل‌: خبر تلاش گسترده صهیونیست‌ها برای جلوگیری از توافق میان ایران و گروه 1+5 درست است؛ اما نکته بسیار مهم، دغدغه صهیونیست‌ها است که در پشت این تلاش، پنهان است. صهیونیست‌ها این روزها با این مسئله حیاتی درگیرند که آیا ارزش امروزی آن‌ها برای غرب در مقایسه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حدی است که در زمان انتخاب نهایی آن‌ها، رژیم صهیونیستی را انتخاب کنند؟ شواهد موجود بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این باره از غرب تضمین دریافت کند که این، کشنده‌ترین وضعیت برای رژیم صهیونیستی به‌حساب می‌آید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.