گفت‌وگوهای پیچیده هسته‌ای و پنهان‌کاری ایران

پایگاه اینترنتی ویکلی‌استاندارد در مقاله‌ای به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی ویکلی‌استاندارد 3 دسامبر 2014 (۱۲ آذر) در مقاله‌ای به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آیا مسئله تأسیسات فردو قابل حل است؟ این تأسیسات که زیر کوه‌ قرار دارد، تا سال 2009 پنهان بود. زمانی اوباما تأکید می‌کرد که فردو باید بسته شود. ولی ظاهراً دیگر چنین درخواستی ندارد. فردو به‌عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه سانتریفیوژ احتمالاً برای بازرسان اهمیت دارد. حادثه اخیر در تأسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز که در سانتریفیوژ آی‌آر-5 گاز هگزافلورید اورانیوم تزریق شد، نمونه اندکی از حوادث آینده بود و قطعاً نقض برنامه اقدام مشترک به‌شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این مسئله را کشف و به آن اعتراض کرد که ایران عقب‌نشینی کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اطرافیانش نیز اظهار داشتند که ایران توافق‌نامه موقت را نقض نکرده، در حالی که کاملاً مشخص بود چنین اقدامی صورت داده است.

در ادامه مقاله آمده است: به احتمال قوی، علی‌اکبر صالحی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران که به رهبر ایران نیز نزدیک است، به‌دنبال آزمایش واکنش آژانس و غرب بوده است که آژانس در این آزمون، قبول و آمریکا، رد شد. کاملاً محتمل است محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران، عملاً در مورد برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گونه اختیاری ندارد. با وضعیت کنونی باید گفت آینده فردو به‌عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه، نگران‌کننده است. جان‌کری حق دارد که بر پیچیدگی دیپلماسی خود تأکید کند؛ زیرا اقدامات وی به زایش کابوسی جدی منجر می‌شود. ما حتی به پروتکل الحاقی به‌عنوان رژیم بازرسی‌های پیمان منع تکثیر دست نیافته‌ایم. مطابق این پروتکل، بازرسان آژانس اجازه سرکشی به تمام نقاط در ایران را خواهند داشت. بدون چنین مجوز نظارتی، باید گفت هرگونه توافقی بی‌ارزش خواهد بود.

در پایان مقاله آمده است: تأسیسات پارچین که آژانس و سرویس‌های اطلاعاتی غرب کاملاً مطمئن هستند ایران در آن، آزمایش ماشه‌های هسته‌ای صورت داده، پایگاهی نظامی متعلق به سپاه است. برنامه‌های موشک بالستیک ایران نیز تحت نظارت سپاه است. دولت آمریکا تاکنون موافقت کرده که مسئله تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در گفت‌وگوهای هسته‌ای مطرح نشود و در مقابل، توسعه کلاهک‌های هسته‌ای به‌عنوان نگرانی جدی مد نظر قرار گیرد. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، همچنان تشریح نکرده که آمریکا چگونه می‌تواند عدم ساخت کلاهک هسته‌ای در ایران را تأیید کند. در حالی که نمی‌تواند به تأسیسات سپاه پاسداران، مهندسان موشک‌های بالستیک و اسناد این طرح‌ها دسترسی داشته باشد. اولی هینونن، مقام شماره دو آژانس که اکنون در هاروارد است، با اطمینان می‌گوید که ایران به‌طور غیرقانونی فیبر کربن کافی برای ساخت پنج هزار سانتریفیوژ آی‌آر-2 وارد کرده که حتی بیشتر از میزان کافی برای ساخت پنهانی تسلیحات هسته‌ای است. آژانس نمی‌داند که این فیبر کربن کجاست؛ رژیم ایران نیز از مشخص کردن مکان و کاربری آن امتناع کرده است.

تحلیل‌:شکی نیست که اینگونه مسائل با مدیریت صهیونیست‌ها طراحی و منتشر می‌شود. آن‌ها قصد دارند با طرح موضوعات شبهه‌ناک و تهدیدافزا، در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کنند تا طرف مذاکره‌کننده غربی وادار شود بر مطالبات غیرقانونی حداکثری اصرار ورزد و از ایران امتیازات بی‌حاصل‌کننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد و یا در نهایت، مذاکرات به شکست کامل منتهی شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.