نزدیکی ضرب‌الاجل هسته‌ای؛ فشار بر ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به دیدگاه ایران در مورد توافق‌نامه هسته‌ای پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به دیدگاه ایران در مورد توافق‌نامه هسته‌ای پرداخت و نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیروز گفت تهران از تمدید دوباره گفت‌وگوها درباره محدودسازی برنامه هسته‌ای حمایت نمی‌کند و انتظار دارد در صورت رسیدن به توافق، تحریم‌های اقتصادی به‌سرعت برداشته شود. آقای ظریف در نشست امنیتی مونیخ گفت: «تحریم‌ها مسئله‌ساز است؛ در صورتی که خواهان راه‌حل هستید،‌ شما باید آن‌ها را بردارید... این فرصتی برای انجام آن است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم... فرصتی که تکرارشدنی نیست.» گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکنون دوبار تمدید شده و ضرب‌الاجل اواخر ماه مارس به‌منظور تدوین رئوس مهم توافق‌نامه مشخص شده است. ضرب‌الاجل توافق بر سر جزئیات نیز اواخر ژوئن تعیین شده است.

در ادامه مقاله آمده است: تمدید گفت‌وگوها در وضعیتی که کنگره تحت رهبری جمهوری‌خواهان است، تقریباً برای آمریکا ناممکن است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که در اینجا دوبار با آقای ظریف دیدار کرده، تلاشی گسترده برای رسیدن به توافق صورت داده است. در عین حال، رهبر ایران روز یکشنبه گفت که تمایل دارد توافقی را بپذیرد که منافع کشورش را تضعیف نکند که در واقع موضع‌گیری مهمی در حمایت از آقای ظریف و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، بود. وی تشریح کرد: «مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند سلاح تحریم‌های دشمن را کنار بزنند. در صورتی که بتوانند، بسیار خوب است. اگر آن‌ها شکست بخورند، همه باید بدانند راه‌های بسیاری برای کند کردن این سلاح داریم.» آقای کری و وزرای خارجه آلمان و فرانسه تلاش کردند در مورد پایان جنگ در شرق اوکراین بدون دادن خودمختاری زیاد به مناطق اشغالی جدایی‌طلبان اوکراین و سربازان روسی گفت‌وگو کنند. روز یکشنبه آلمان اعلام کرد رهبران روسیه، اوکراین و فرانسه چهارشنبه این هفته برای حل‌وفصل بحران اوکراین دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. روز سه‌شنبه نیز دیپلمات‌ها در برلین به‌منظور برنامه‌ریزی این دیدار، گرد هم خواهند آمد.

در پایان مقاله آمده است: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت: دیدار روز چهارشنبه پیش از هر چیز، توافق در مورد نکات کلیدی را ضروری می‌کند. در این نشست، شکاف و اختلاف جدی میان سیاستمداران آلمانی و آمریکایی (از جمله سناتور جان مک‌کین) در مورد منطق ارسال تسلیحات دفاعی به اوکراین وجود داشت؛ اما یکی از مسائل فوری و ضروری برای آلمان و فرانسه، مخالفت با ارسال سلاح است که در آمریکا بحث‌های جدی در مورد آن صورت گرفته است. آقای مک‌کین در سخنرانی یکشنبه گفت: مخالفت اروپا به این دلیل است که از ارتباط میان فشار نظامی و موفقیت دیپلماسی آگاهی ندارد. وی گفت: «اگر ما به اوکراینی‌ها کمک کنیم تا هزینه نظامی برای نیروهای روسی مهاجم به کشور را بالا ببرند، پوتین تا چه مدت می‌تواند به جنگی ادامه دهد که به‌گفته وی رخ نخواهد داد؟... به همین دلیل باید به اوکراین تسلیحات دفاعی ارسال کنیم.»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.