سمت‌ وسوی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و آمریکا

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 23 فوریه 2015 (4 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو پرداخت و نوشت: وزرای خارجه آمریکا و ایران در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. در عین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، انتقادات خود از این دیپلماسی را تشدید کرده و گفته است: باعث شگفتی است گفت‌وگوها برای توافقی خطرناک ادامه دارد. این موضع‌گیری نتانیاهو به دلیل تنش‌های فزاینده دولت اسرائیل و دولت اوباما بر سر گفت‌وگوهای هسته‌ای است. در عین حال، این وضعیت، در آستانه انتخابات ماه آینده اسرائیل و سفر قریب‌الوقوع نتانیاهو به آمریکا برای سخنرانی در کنگره بنا به درخواست رهبران جمهوری‌خواه به‌وجود آمده است.

در ادامه مقاله آمده است: از روز جمعه مقامات آمریکا و ایران در ژنو دیدار کرده‌اند که هدف آن، حداقل رسیدن به چارچوبی برای توافق هسته‌ای نهایی تا اواخر ماه مارس است. یکشنبه‌شب، کری و ظریف به همراه صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مونیز، وزیر انرژی آمریکا، دیداری داشتند. در مورد نتیجه این بحث‌ها اظهارنظری صورت نگرفته؛ اما انتظار می‌رود روز دوشنبه بار دیگر کری و ظریف به بحث بنشینند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «نشست امشب، گامی دیگر در روندی طولانی و دشوار است.» آقای کری روز شنبه در لندن طی نشست خبری به همراه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «شکاف‌های بزرگی همچنان وجود دارد. همچنان باید مسیری را پیمود... تیم آمریکا و سایر قدرت‌های گفت‌وگوکننده با ایران، ایده‌های خلاقانه‌ای به‌منظور رفع این شکاف‌ها ارائه کرده‌اند... حال بررسی خواهیم کرد که آیا ایران تمایل دارد اثبات کند برنامه هسته‌ای کاملاً مسالمت‌آمیز دارد یا خیر؟»

در پایان مقاله آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است. با وجود تعهد ایران به پاسخ به این مسئله در نوامبر 2013، پیشرفت چندانی حاصل نشده است. با وجود این، در گزارش فصلی آژانس که اوایل این هفته به اعضای سازمان فرستاده شده، اطلاعات جدیدی وجود ندارد. نتانیاهو [در نشست هفتگی کابینه خود در این‌باره] گفت: «شگفت‌انگیز است که حتی پس از گزارش اخیر آژانس که مشخص کرده ایران به پنهان‌سازی جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه دارد... ماه آتی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای حیاتی و حساس است؛ زیرا چارچوب توافق احتمالاً امضا می‌شود که به ایران اجازه خواهد داد توانمندی‌های هسته‌ای خود را که تهدیدی وجودی برای ماست، ادامه دهد.» نتانیاهو مدت‌هاست خواستار توافقی هسته‌ای است که ایران را از توانمندی غنی‌سازی محروم کند. هفته آینده نتانیاهو به آمریکا سفر می‌کند تا علیه توافق هسته‌ای در کنگره سخنرانی کند. دموکرات‌های ارشد از جمله جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، در این سخنرانی حاضر نمی‌شوند. رسانه‌های ایران به‌نقل از آقای ظریف اعلام کردند که گفت‌وگوهای آخر هفته بر مسئله تحریم‌ها تمرکز خواهد کرد. تهران خواهان لغو سریع تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت است. مقامات غربی می‌گویند تحریم‌ها تنها زمانی به‌طور کامل لغو خواهند شد که تهران نشان دهد به توافق پایبند است. آقای کری این تصور را که حضور آقای مونیز نشان‌دهنده نزدیک بودن توافق نهایی است، رد کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.