هشدار کاخ سفید به کنگره در مورد توافق هسته‌ای ایران

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به اختلاف‌های کنگره و دولت آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

خبرگزاری رویترز 1 مارس 2015 (10 اسفند) در مقاله‌ای به اختلاف‌های کنگره و دولت آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، قانونی را که به‌تازگی سنای آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران ارائه کرده، وتو خواهد کرد. مطابق این قانون، کنگره اجازه خواهد یافت بر هر گونه توافق آمریکا و سایر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران تأثیر بگذارد و در مورد آن، رأی‌گیری کند. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «رئیس‌جمهور به‌طور شفاف اعلام کرده زمان آن نیست که کنگره قوانین بیشتری در مورد ایران به تصویب برساند. در صورتی که این قانون به رئیس‌جمهور ارائه شود، وی آن را وتو خواهد کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا و پنج قدرت جهانی به‌دنبال گفت‌وگو در مورد توافق با ایران به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای این کشور هستند تا در ازای آن، تحریم‌های اقتصادی کاهش یابد. قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران این موضوع را ضروری می‌کند که متن هر گونه توافق طی پنج روز منتهی به امضای توافق نهایی با ایران باید به کنگره تسلیم شود. همچنین این قانون، اوباما را از تعلیق یا چشم‌پوشی از تحریم‌های مصوب کنگره طی شش روز پس از توافق منع می‌کند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «آمریکا باید به گفت‌وگوکنندگان بهترین شانس موفقیت را بدهد و از پیچیده کردن تلاش‌های آن‌ها پرهیز کند.» در عین حال، قرار است بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران سخنرانی کند. نتانیاهو قبلاً در نشست مشترک کنگره دو بار سخنرانی کرده و سخنرانی کنونی خود را با جان‌ای بوهنر، رئیس مجلس نمایندگان، هماهنگ کرده و کاخ سفید یا دموکرات‌های کنگره را از برنامه سخنرانی خود مطلع نکرده است. این مسئله سبب شد شماری از دموکرات‌ها از جمله بسیاری از متحدان نزدیک اسرائیل [رژیم صهیونیستی] در حزب دموکرات، از نتانیاهو انتقاد کنند و یا از نیت خود برای حاضر نشدن در سخنرانی سخن بگویند.

در پایان مقاله آمده است: گفت‌وگوهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران، به مرحله حساسی رسیده و توافق در مورد چارچوب اصلی قرار است تا پایان ماه مارس حاصل شود. باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از اعضای گروه دوحزبی حامی این قانون، گفت که «این مسئله سبب ناامیدی شده که رئیس‌جمهور احساس می‌کند تنها کسی است که برای شهروندان کشورمان سخن می‌گوید.» پیشنهاد هسته‌ای آمریکا به ایران به‌گونه‌ای است که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.