بار سخنرانی نتانیاهو بر دوش اوباما

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به تأثیر سخنان بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران بر دولت اوباما پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 4 مارس 2015 (13 اسفند) در مقاله‌ای به تأثیر سخنان بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران بر دولت اوباما پرداخت و نوشت: کار باراک اوباما برای کسب رضایت کنگره در مورد توافق هسته‌ای بالقوه پس از سخنرانی احساسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در کنگره آمریکا سخت‌تر شده است. لی‌اچ همیلتون، نماینده پیشین کنگره و رئیس پیشین کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، می‌گوید: «این امر زمانی دشوارتر می‌شود که موردی قوی‌تر علیه توافق نوظهور بیان می‌شود؛ نتانیاهو نیز چنین اقدامی کرد.» اگرچه آقای همیلتون گفت تردید دارد که بسیاری از ذهن‌ها تحت تأثیر سخنان آقای نتانیاهو تغییر کرده؛ اما «آنچه که یک سخنرانی شبیه این صورت می‌دهد، مخالفت در مقطعی حساس را تشدید می‌کند.»

در ادامه مقاله آمده است: مطمئناً دیگران استدلال می‌کنند سخنرانی آقای نتانیاهو تأثیری معکوس بر فرد مورد نظر وی خواهد داشت و سبب می‌شود نمایندگان کنگره که در مورد توافق تصمیم نگرفته‌اند، پیام نتانیاهو را سیاست خام و کم‌اعتبار تلقی کنند. جان یولیوت، مدیر مسئول گروه‌های لنترن و دستیار ارشد سابق سیاست خارجی جمهوری‌خواهان در سنا گفت: «به هر حال، سخنرانی امروز دموکرات‌های میانه‌رو را به سوی رویکردی با ملاحظه بیشتر هدایت کرد، زیرا این سخنرانی از معدود مواردی بود که یک نخست‌وزیر، مسئله‌ای بااهمیت در مورد سیاست خارجی را با رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌کند.» سخنرانی بسیار مورد مناقشه نتانیاهو، لحظه‌ای قابل توجه در واشنگتن ایجاد کرد: رهبری خارجی پیش روی اعضای مجلس نمایندگان و سنا علیه سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل در انجام چنین اقدامی اساساً از اعضای کنگره مصرانه می‌خواست برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، به وی (و نه آقای اوباما) اعتماد کنند. سخنرانی آقای نتانیاهو سومین سخنرانی وی در نشست مشترک کنگره بود. سال‌های 1996 و 2001 نیز وی در کنگره سخنرانی کرده بود. آقای اوباما که به‌طور مشهودی از سخنرانی روز سه‌شنبه آقای نتانیاهو عصبانی بود، فشار همتای اسرائیلی خود را نفی کرد و متعهد شد «زمانی که عملاً به توافق نزدیک شدیم، برای تمام اعضای کنگره شفاف‌سازی خواهم کرد.»

در پایان مقاله آمده است: اوباما مسیر دشواری را باید بپیماید؛ از جمله ترغیب نمایندگان کنگره به رفع مجموعه پیچیده تحریم‌ها علیه ایران که برخی از آن‌ها از سوی کنگره تحمیل شده است. حال، اوباما باید علاوه بر غلبه بر دشمن جمهوری‌خواهان، برای جلوگیری از اثرگذاری سخنان نتانیاهو تلاش کند. سخنان تأثیرگذار نتانیاهو وضعیت را پیچیده‌‌تر کرده است. کلیف چاپکان، رئیس شرکت مشاوره گروه اوراسیا و کارشناس مسائل ایران می‌گوید: «سخنرانی نتانیاهو واقعاً شرایط را برای اوباما در کسب رضایت (کنگره) در مورد توافق نهایی دشوار کرده است.» حداقل تأثیرگذاری سخنرانی نتانیاهو این بود که جدول زمانی کنگره برای بحث در مورد توافق هسته‌ای آتی را تسهیل کرد. نتانیاهو با گفتن عبارت «شمارش معکوس برای کابوس هسته‌ای بالقوه» به‌دنبال به‌کارگیری از این ترس بود که ایران درباره هر توافق، فریب‌کاری خواهد کرد و از محدودیت‌های اعمالی علیه برنامه هسته‌ای خود خواهد گریخت. هدف نتانیاهو تحریک دو حزب آمریکا علیه مواضع اوباما بود. سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت، به‌سرعت پس از سخنرانی نتانیاهو به رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نمایندگان کنگره تمایل دارند حرف خود را در مورد توافق هسته‌ای بزنند.

تحلیل‌:سخنرانی نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی، در کنگره آمریکا، چند نکته مهم را آشکار می‌سازد: اول اینکه همان‌گونه که نتانیاهو با وجود سخنانی در راستای ایران‌هراسی اعتراف کرد رژیم صهیونیستی و غرب چاره‌ای جز توافق هسته‌ای با ایران ندارند. دوم اینکه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به‌دنبال توافقی هستند که از نگاه آنان خوب باشد، یعنی منافع آنان را تأمین کنند. از همین رو است که نتانیاهو می‌گوید: می‌گویند جایگزین این توافق، جنگ است. من مخالفم، جایگزین آن، توافقی بهتر است که با فشار بر ایران به دست خواهد آمد و نکته سوم که از این گفته نتانیاهو به‌دست می‌آید اینکه، تمام این سخنرانی، دعوت جمهوری‌خواهان و... فقط برای فشار بر ایران است که نتانیاهو به آن اعتراف کرده است و نکته چهارم همان‌گونه که سی‌ان‌ان گفت، قدرت و نفوذ ایران در منطقه، مهم‌ترین علتی است که نتانیاهو اینچنین خود را به آب و آتش می‌زند ضمن اینکه بهره‌برداری‌های انتخاباتی نیز از دیگر دلایلی است که نتانیاهو را به سفر به آمریکا و این سخنرانی تکراری وادار ساخته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.