آماده‌سازی راهبرد لابی‌گری علیه توافق هسته‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ...

 

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز یکشنبه مصرّانه از قدرت‌های جهانی خواست تا فشار بر ایران را در هنگام نهایی‌‌کردن توافق هسته‌ای در چند ماه آینده افزایش دهند. نتانیاهو گفت: همچنان زمان برای بهبود آنچه وی چارچوب عمیقاً ناقص توافق خواند، وجود دارد. این واکنش نتانیاهو حکایت از این دارد که انتظار می‌رود لابی‌گری‌های دولت اسرائیل برای برهم‌زدن توافق یا شکل‌دهی مجدد به آن افزایش یابد. نتانیاهو این توافق را به‌منزله تهدید وجودی برای این رژیم و توافقی بد خواند و از آن انتقاد کرد. مطابق سند دفتر نتانیاهو که به‌دست آسوشیتدپرس رسیده است، وی قصد دارد به لحن مبهم مربوط به بازرسی‌ها و نپرداختن به مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.

در ادامه مقاله آمده است: چارچوب توافق‌نامه روز پنج‌شنبه در لوزان سوئیس اعلام شد. مطابق این توافق‌نامه از فناوری‌های ساخت بمب هسته‌ای ایران جلوگیری و در ازای آن تحریم‌های بین‌المللی ضدایرانی برداشته می‌شود. این تعهدات در صورت اجرایی‌شدن، به‌طور چشمگیری توانمندی‌های هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد. نتانیاهو بر این باور است که این توافق‌نامه بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران را دست‌نخورده باقی خواهد گذاشت و به این کشور امکان رهایی سریع از تحریم‌های اقتصادی و مسیری آسان برای دستیابی جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای را می‌دهد. همچنین وی می‌گوید، در این توافق به حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] پرداخته نشده است. نتانیاهو به سی‌ان‌ان گفت: «معتقدم جایگزین‌های این توافق، بد یا جنگ نیستند. به نظر من، جایگزین سومی نیز می‌تواند وجود داشته باشد و آن موضع‌گیری شدید و افزایش فشار به‌منظور دستیابی به توافقی بهتر است... توافقی بهتر، زیرساخت هسته‌ای گسترده ایران را به عقب می‌راند و این کشور را ملزم می‌کند تجاوزگری خود در منطقه، تروریسم در سراسر جهان و درخواست‌ها و اقداماتش به‌منظور نابودی کشور اسرائیل را متوقف کند».

در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو باید تلاشی سخت برای اثرگذاری بر توافق مقدماتی میان ایران و گروه 1+5 صورت دهد. پس از این توافق، طرف‌ها تلاش خواهند کرد تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن متن توافق‌نامه نهایی را نگارش کنند. انتقادهای نتانیاهو به افزایش تنش‌ها با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا انجامیده است. ماه گذشته نتانیاهو درباره این توافق‌نامه سخنرانی کرد که سبب خشم کاخ سفید شد؛ زیرا این سخنرانی با کاخ سفید هماهنگ نشده بود. تضمین‌های اوباما در روزهای اخیر مبنی بر اینکه این توافق‌نامه از امنیت اسرائیل حفاظت می‌کند، تأثیر چندانی نداشته است. مطابق تحلیل اسرائیل از چارچوب توافق، ده نقص در متن آن وجود دارد. به این ترتیب که سیستم بازرسی‌ها آن‌چنان که اعلام شده، دقیق نیست؛ زیرا به‌طور صریح ایرانی‌ها را مجبور نمی‌کند که تأسیسات خود را «هر کجا و هر زمان» به روی بازرسی‌ها بگشایند. مطابق تحلیل مورد ادعای اسرائیل، توافق‌نامه درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ابهام دارد. سال 2007 کره‌شمالی توافق کرد که رآکتور هسته‌ای مهم خود را تعطیل کند؛ اما طی دو سال، این کشور بازرسی‌های بین‌المللی را متوقف و تأسیسات هسته‌ای خود را بار دیگر فعال کرد. نتانیاهو به ان‌بی‌سی گفت: «تمام جهان از توافق با کره‌شمالی استقبال کرد... اما مشخص شد که این توافق بسیار بسیار بد بوده است».

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.