اتفاق‌نظر فرانسه و عربستان درباره توافق هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی تودی‌آنلاین در مقاله‌ای به راهبردهای عربستان و فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:

 

 

پایگاه اینترنتی تودی‌آنلاین 5 می 2015 (15اردیبهشت) در مقاله‌ای به راهبردهای عربستان و فرانسه در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: دو کشور فرانسه و عربستان پیش از نشست روز سه‌شنبه در ریاض اعلام کردند، فرانسه و عربستان سعودی بر این باورند که هرگونه توافق میان ایران و شش قدرت جهانی باید تضمین‌ کند که به بی‌ثباتی بیشتر منطقه منجر نخواهد شد و برای کشورهای همسایه‌ ایران تهدیدزا نخواهد بود. فرانسه موضعی تند در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران داشته است. رهبران عربی در خلیج‌فارس وحشت دارند که تحقق توافق هسته‌ای و عادی‌‌شدن روابط تهران به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود.

در ادامه مقاله آمده است: فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و ملک سلمان، پادشاه عربستان پس از دیدار روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کردند، «فرانسه و عربستان سعودی ضرورت رسیدن به یک توافق پایدار، قابل تأیید، غیرقابل مناقشه و الزام‌آور با ایران را تأیید می‌کنند... این توافق نباید امنیت و ثبات منطقه را برهم بزند و در‌عین‌حال نباید امنیت و ثبات همسایگان ایران را تهدید کند». آنها به‌طور ویژه درباره نقش ایران در یمن و سوریه بحث و تکرار کردند که برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آینده‌ای وجود ندارد. یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: «آنها هراس واقعی دارند که هنگامی که تحریم‌ها برداشته شود، ایران قادر خواهد بود به حمایت مالی از تمام گروه‌های دست‌نشانده خود اقدام کند». اولاند در سفر روز دوشنبه خود به ریاض با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن نیز دیدار کرد.

در پایان مقاله آمده است: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برنامه سفر خود به ریاض را تغییر داد؛ زیرا وی به دنبال نهایی‌کردن برنامه‌های نشست کمپ دیوید در 13 می میان رهبران خلیج‌فارس و باراک اوباما، رئیس‌جمهور است. مواضع غیرعلنی فرانسه متفاوت است و به تندی مواضع علنی آن نیست. موفقیت تجاری فرانسه در منطقه روز دوشنبه با امضای توافق 6.3 میلیارد یورویی در قطر برجسته‌تر شد؛ مطابق این توافق تجاری، قرار است فرانسه جت‌های جنگنده ساخت خود را به قطر بفروشد. همچنین، پاریس سرگرم گفت‌وگو با امارات متحده عربی برای فروش 60 جت جنگنده است.

تحلیل‌:غربی‌ها با دفاع از جنایات صهیونیستی آل‌سعود در کشتار مردم بی‌پناه یمن و فروش سلاح به آنها پاداش می‌‌گیرند. شیرینی پاداش ریختن خون مظلومان برای حامیان غربی آنها آنقدر زیاد است که رؤسای جمهور آنها را به دلالی فروش سلاح می‌کشاند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.