بازرسی‌ها محور عملیات روانی مقامات آمریکا

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر گفت: در توافق نهایی هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند از هر کجا در ایران، بازرسی کند.

 

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر گفت: در توافق نهایی هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند از هر کجا در ایران، بازرسی کند. وی که در نشستی به میزبانی روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» سخنرانی می‌کرد، گفت: توافق هسته‌ای باید شامل «نظارت‌های قدرتمند بوده و اجازه دهد آژانس از هر مکان و در هر زمانی که دلیلی داشت، بازرسی انجام دهد». لو با بیان اینکه تحریم‌ها تنها ابزاری برای رسیدن به یک نتیجه بوده‌اند، بار دیگر گفت: در صورت نقض توافق، تحریم‌ها به‌سرعت باز می‌گردند. وی درباره مناقشه بر سر مکانیزم «بازگشت آنی تحریم‌ها»، گفت: «اجازه نمی‌دهیم یکی از اعضای شورای امنیت از جمله روسیه یا چین، بتواند بازگشت (تحریم‌ها) را وتو کند». این مقام ارشد دولت آمریکا افزود: «این تصور که اقتصاد ایران بلافاصله (پس از توافق) احیا می‌شود، افسانه‌ای بیش نیست. این امر زمان می‌برد».

اخبار و تحلیل‌ها: در پی اظهاراتی از نوع آنچه در بالا آمده، 596 استاد دانشگاه با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور در این‌باره هشدار داده‌اند و نوشته‌اند: در صورت رضایت مذاکره‌کنندگان ایرانی با این خواسته نامشروع طرف آمریکایی مبنی‌بر بازرسی از مراکز نظامی ایران، افزون‌بر اینکه خطایی بزرگ و نابخشودنی است، به این دلیل که این موضوع قبلاً به‌منزله یکی از خطوط قرمز نظام ازسوی مقام معظم رهبری اعلام شده، هر توافقنامه‌ای که به طرف‌های مذاکره ایران، امکان دسترسی و بازرسی فراتر از متعارف و از جمله دسترسی به پایگاه‌های نظامی و امکان بازجویی از دانشمندان هسته‌ای کشور را بدهد، باطل است و بی‌تردید خود پاشنه‌آشیل مذاکره‌کنندگان خواهد شد که قادر به مدیریت بحران‌های ناشی از آن نخواهند شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.