صف‌بندی طرفداران و مخالفان حمله به سوریه

همزمان با تهدیدهای‌ آمریکا علیه سوریه دو جناح مخالف و موافق حمله در مقابل یکدیگر صف کشیدند و با اظهارات و اقدامات خود جایگاه‌شان را در پازل امنیتی-سیاسی جدید خاورمیانه نشان دادند.

خبرگزاری فارس: صف‌بندی طرفداران و مخالفان حمله به سوریه/ انسجام در محور مقاومت و شکاف در محور ترکی-عربی

همزمان با تهدیدهای آمریکا علیه سوریه شاهد صف بندی کشورهای موافق و مخالف برای حمله بوده‌ایم؛ کشورها، گروه‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه به دو دسته مخالفان و موافقان حمله تقسیم شدند که در یک سو ایران در کنار دوستانش قرار دارد و در سوی دیگر عربستان و ترکیه به همراه متحدان خود علیه سوریه صف کشیدند.

زمانی که به گزارش‌ها، بیانیه‌ها و اظهارات مقامات دو طرف در طی یک هفته گذشته همزمان با اوج گیری بحران نگاهی بیاندازیم، شاهد نوعی انسجام در یک سو و شکاف در سوی دیگر در قبال تحولات سیاسی سوریه هستیم.

جریان‌های مقاومت همگی همصدا با تهران حمایت خود را از دولت سوریه در مقابل هرگونه ماجراجویی آمریکا اعلام کردند و در تمام مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود در طی روزهای اخیر تاکید کردند که حمله به سوریه منطقه را با جنگی فراگیر مواجه خواهد کرد.

«حماس» به عنوان یکی از اصلی ترین گروه‌های ضد اسرائیلی همزمان با تهدیدات آمریکا بدون توجه به اختلافات گذشته با دمشق خواستار بسیج امت اسلامی برای کمک به سوریه در نبرد به آمریکا شد.

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز حمله به سوریه را تجاوز مستقیم به محور مقاومت خواند و احمد جبریل دبیرکل این جبهه تاکید کرد در صورت حمله به سوریه، منافع متجاوزان را در مراکز حساس هدف قرار می‌دهیم.

«جهاد اسلامی فلسطین» در غزه هم، با صدور بیانیه‌ای تشدید و افزایش تهدیدات آمریکا علیه سوریه را محکوم و اعلام کرد: ملت فلسطین در کنار ملت برادر سوریه خواهد بود و باهرگونه دخالت خارجی در مسائل این کشور مخالف است.

«گردان‌های شهدای الاقصی» (شاخهٔ نظامی جنبش فتح) نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که طرح حمله آمریکا به سوریه ترجمه‌ای از طرح تامین امنیت اسرائیل در منطقه است که منطقه را به سوی جنگی فراگیر می‌برد.

رهبران مقاومت لبنان . یکی نمایندگان پارلمان لبنان از فراکسیون وفاداری به مقاومت به مقاومت درباره نتایج احتمالی حمله به سوریه گفت: ما در لبنان از حمله به سوریه دور نیستیم و مقاومت نیز دست بسته نخواهد نشست.

در بیانیه فراکسیون وفاداری به مقاومت آمده است: هرگونه تجاوز نظامی آمریکا به سوریه مصداق تروریسم سازمان یافته است که تهدید آشکار صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

 

همچنین گروه‌های مقاومت در عراق نیز آمادگی خود را برای همراهی دولت سوریه در جنگ علیه آمریکا اعلام کردند.

این درحالی است که در مقابل عربستان تلاش گسترده‌ای را برای همراه کردن دوستان خود علیه سوریه آغاز کرد ولی کارشناسان بر این باورند که کشورهای محور عربی-ترکی ضد سوریه تمایلی به حضور در نبرد نظامی علیه دمشق ندارند.

دولت جدید مصر که به شدت مورد حمایت مالی و سیاسی دولت عربستان است با رد حمله نظامی به سوریه اعلام کرده که در چنین حمله‌ای شرکت نخواهد کرد.

نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر در اوج اظهارات خصمانه مقامات آمریکایی تاکید کرد که مصر در نبرد علیه سوریه هرگز حضور نخواهد داشت.

اردن نیز با وجود همکاری‌های سیاسی گسترده با ریاض حاضر نیست به ائتلاف جنگ علیه دمشق بپیوند و مقامات این کشور به صراحت تاکید کرده‌اند که اردن به پایگاهی برای حمله به سوریه مبدل نخواهد شد؛ به طوری که در همین زمینه مقامات عربستان برای اغوا کردن اردنی‌ها به همراهی در جنگ سوریه حاضر به اعطای سه میلیارد دلار وام و بخشش 16 میلیارد از بدهی‌های این کشور هستند.

دیگر کشورهای منطقه نیز عملاً از همراهی با عربستان و ترکیه که پیشتازان طرح حمله به سوریه بودند، خودداری کرده‌اند؛ کشورهایی همچون امارات،بحرین و کویت تنها به محکوم کردن‌های لفظی بسنده کردند و کشورهایی چون الجزایر، تونس و مغرب هم رویه بی طرفی را در پیش گرفته‌اند تا در این میان حلقه طرفداران حمله به سوریه در منطقه تنها محدود به ترکیه،عربستان و اسرائیل باشد.

شاید همین محدود بودن طرفداران حمله نظامی به سوریه در منطقه باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه برسد که تصمیم برای حمله به سوریه را به کنگره واگذار کندچراکه شواهد نشان می‌دهد اجماع بین المللی درباره حمله به سوریه وجود ندارد و تردیدهایی جدی درباره نتایج چنین ماجراجویی وجود دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.