انصراف بایدن به نفع هریس/ واکنش مقامات صهیونیستی به کناره‌گیری بایدن

خروج بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، سفر نتانیاهو را خنثی و به سفر غیر ضروری و حاشیه‌ای تبدیل می‌کند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات اعلام کرد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌‌گیری می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه همزمان با پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها و افزایش فشارهای سیاستمداران دموکرات‌،با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری می‌کند. بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود و همچنین عقب ‌افتادن از او در نظرسنجی‌ها، تحت فشار شدید دموکرات‌ها برای کناره‌گیری قرار گرفته بود. بایدن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به دستاوردهای دولت خود اشاره کرد و نوشت معتقد است کناره‌گیری او منافع حزب دموکرات و آمریکا را تامین می‌کند. در این پیام، بایدن دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سلامت و امنیت را برشمرده و عنوان کرده است: «در طول ۳ سال و نیم گذشته، ما پیشرفت بزرگی را به ‌عنوان یک کشور رقم زده‌ایم و امروز آمریکا قوی‌ترین اقتصاد در جهان است. ما سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور خود داشته‌ایم"

واکنش رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی به کناره‌گیری بایدن
پایگاه خبری وای نت وابسته به روزنامه یدیعوت آحارانوت، تشکر یتسحاق هرتزوک رئیس رژیم صهیونیستی از جو بایدن را منعکس کرده و از زبان رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد، بایدن نماد ارتباط ناگسستنی بین واشنگتن و تل‌آویو باقی می‌ماند.
این رسانه همچنین یادداشتی را هم دقایقی بعد از اعلام رسمی کناره گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری روی خروجی خود قرار داد. در این یادداشت آمده است: "زلزله‌ای که بایدن به وجود آورد، سفر نتانیاهو به ایالات متحده را امری بی فایده تبدیل کرد."

ایتمار ایشنر نویسنده این یادداشت آورده است: "خروج بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، سفر نتانیاهو را خنثی و به سفر غیر ضروری و حاشیه‌ای تبدیل می‌کند". از سوی دیگر سخنرانی که نتانیاهو قصد ایراد آن در کنگره را هم دارد، بیشتر برای مخاطبان اسرائیلی بوده و هدفی غیر از این هم نخواهد داشت، به هر شکل اگر او با ترامپ دیدار اما با نامزد دموکرات‌ها که هنوز دقیقا انتخاب نشده دیدار نکند، دخالت در امور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلقی خواهد شد.

وی در این رابطه افزود: واضح‌‌ترین نتیجه‌ای که از این زلزله خروج نتانیاهو از رقابت‌های انتخاباتی در حال حاضر می‌توان به دست آورد آن است که این اقدام تاثیر مستقیم  بر سفر نتانیاهو به ایالات متحده خواهد گذارد.

به اعتقاد این تحلیلگر صهیونیست، بعد از این حادثه سفر نتانیاهو به واشنگتن به امری حاشیه‌ای و غیر ضروری تبدیل شده است، زیرا هیچ کس در واشنگتن به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر توجهی نشان نمی‌دهد، اهمیت سخنرانی وی در کنگره نیز به شدت کاهش خواهد یافت، پس پیشنهاد می‌کنم که بهتر است او این سفر خود را لغو کند، گرچه ترجیحا او چنین کاری نخواهد کرد، علت ان هم آن است که به هر شکل مخاطب او در کنگره مخاطبان اسرائیلی هستند نه جامعه آمریکا، پس منطقی است که او نیازمند تشویق‌های گرم قانونگذاران آمریکایی در این رابطه باشد تا اسرائیلی‌ها ببینند که چگونه آنها برای او ایستاده کف می‌زنند و بدین شکل اعتماد جامعه اسرائیلی را مجدد به نفع خود کسب کند.

در این بین فقط مسئله دیدار نتانیاهو و بایدن می‌ماند که طبق برنامه از پیش طراحی شده روز سه شنبه برگزار می‌شود، بایدن هم در این چارچوب تلاش خواهد کرد تا همه چیز را عادی جلوه دهد اما باز هم هنوز مشخص نیست که این دیدار انجام شود، همه چیز به شرایط جسمی و نظر پزشکان بایدن بستگی دارد.

 دموکرات ها به بایدن فشار آوردند؟
از چند هفته قبل جریان‌های سیاسی دموکرات‌ از جو بایدن خواسته بودند از نامزدی انتخابات کنار برود. در همین رابطه فشار‌های رهبران حزب دموکرات مانند پلوسی، اوباما و شومر برای کناره‌گیری بایدن افزایش یافته بود که منجر به کناره‌گیری وی شد.

نشریه آمریکایی The Nation بتازگی در گزارشی، به واکاوی چند نکته مهم در بحبوحه اوج‌گیری انتقادات در آمریکا از بایدن در رابطه با ضرورت کنار کشیدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا به دلیل مشکلات مرتبط با سلامتی‌اش پرداخته بود. این نشریه آمریکایی بر این باور بود بایدن با منازعات 2 جریان و طیف سیاسی و همچنین ۲ بعد شخصیتی متفاوت در درون خود برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات 2024 آمریکا رو‌به‌رو است؛ معادله‌ای که عملا انتخابات مذکور را به یک معمای بزرگ برای حزب دموکرات آمریکا تبدیل کرده است. 

نشریه نیشن در گزارش خود نوشته بود: "جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا احتمالا با سخت‌ترین تصمیم کل دوره زندگی سیاسی‌اش روبه‌رو است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به تازگی در گزارشی تاکید کرده بود بر اساس جدیدترین یافته‌های نظرسنجی آن، از هر 10 سیاستمدار حزب دموکرات، 6 نفر اعتقاد دارند «کاملا هریس» بهترین جایگزین برای بایدن است. 2 نفر این گزاره را قبول ندارند و 2 نفر دیگر نیز هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند. در حقیقت، سه‌چهارم دموکرات‌ها قویا بر این باور بودند اکنون بایدن باید رقابت با ترامپ را وانهد و راه را برای رقابت فرد تازه‌ای در قالب حزب دموکرات فراهم کند. نشریه فوربز نیز در جدیدترین گزارش خود تاکید کرده بود کاملا هریس اصلی‌ترین گزینه جانشینی بایدن است.

به زعم فوربز، انتخاب هریس می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در زمینه جذب کمک‌های مالی به حزب دموکرات در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی داشته باشد و البته وی از ظرفیت‌های سیاسی زیادی نیز برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا برخوردار است. فوربز به طور خاص به این مساله پرداخته بود که رنگین‌پوست بودن، جوان بودن و در عین حال زن بودن هریس، می‌تواند شانس وی برای حضور در کاخ سفید را تا حد زیادی تقویت کند و تغییر را برای آمریکا به ارمغان آورد؛ چیزی که این کشور در برهه زمانی کنونی بشدت به آن نیاز دارد. نشریه فوربز تاکید کرده بود حزب دموکرات بخوبی می‌داند اگر قرار باشد فردی را جایگزین بایدن کند که از ظرفیت‌های بیشتری در قیاس با بایدن برای جلب آرای عمومی برخوردار نباشد، این مساله تضمین‌کننده شکست زودهنگام آنهاست و بهتر است اساسا انجام نشود. در همین رابطه بایدن در بیانیه دوم روز گذشته خود از کاملا هریس برای مبارزات انتخاباتی حمایت کرد که نشان می‌دهد دموکرات‌ها می‌خواهند بار دیگر روی یک گزینه زن ایستادگی کنند و مقابل ترامپ بایستند.
وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دوستان دموکرات من، من تصمیم گرفتم نامزدی (انتخابات) را نپذیرم و تمام انرژی خود را روی وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور برای باقیمانده دوره خود بگذارم». بایدن با بیان اینکه «اولین و بهترین تصمیم» او به عنوان نامزد حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ انتخاب هریس به ‌عنوان معاون رئیس‌جمهور بود، نوشت: «امروز می‌خواهم حمایت کامل و تایید خود را برای کاملا به ‌منظور نامزدی حزب ما در سال جاری اعلام کنم». رئیس‌جمهور آمریکا در پایان پیام خود نوشته است: «دموکرات‌ها، زمان اتحاد و شکست ترامپ است؛ بیایید این کار را انجام دهیم». برخی هم با تقدیم‌ کردن جایگاه نامزدی حزب دموکرات به هریس مخالفند، زیرا گزینه دیگری را مد نظر دارند یا این روش را مطلوب نمی‌دانند.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.