در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مفتح: ترمیم معیشت اقشار ضعیف جامعه باید بخشی از راهبرد اقتصادی دولت چهاردهم باشد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی گفت: بی تردید اصلاح سیاست‌های اقتصادی برای کاهش فشار اقتصادی به مردم تا رفع تحریم‌ها یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید انجام شود تا مردم با سختی کمتری بحران‌های اقتصادی را پشت سر بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  رفع نیاز‌های جامعه بخصوص در بخش معیشت، سلامت و آموزش براساس آنچه قانون اساسی تصریح کرده بر عهده دولت است بخصوص اقشار نیازمندی که توان تامین کالای مورد نیاز خود را ندارند. این خدمات باید به اقشار ضعیف جامعه داده شود تا مانع تشدید فشار ناترازی درآمدی به آنها و از دست رفتن سلامت و سطح سواد بخشی از اقشار جامعه شود. بصیرت در گفتگو با کارشناس اقتصادی و بازرگانی چگونگی حمایت دولت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه را بررسی کرده است.

محمد صادق مفتح کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی درگفت و گو با بصیرت در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ترمیم وضعیت معیشت مردم بخصوص دهک‌های آسیب پذیر کشور گفت: دولت‌ها اصولا باید پیشنهاداتی برای اصلاح فضای اقتصادی کشور ارائه دهند که در بهبود معیشت مردم اثرگذار باشد و بتواند در عرضه و تقاضای کالا‌های مختلف و فضای تجاری کشور تغییرات مثبتی ایجاد کند.

وی در این باره خاطر نشان شد: اصولا کارشناسان اقتصادی، راهکار‌هایی ارائه می‌دهند که تلاش می‌کند مشکلات ناشی از رشد قیمت کالا‌ها از جمله مواد غذایی که به صورت مستقیم روی معاش مردم اثرگذار است را کاهش دهد تا جامعه کمتر دچار سوء تغذیه و گرفتاری‌هایی شود که عموما منجر به از دست رفتن سلامت و نارضایتی اجتماعی می‌شود.

محمد صادق مفتح گفت: حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله گروه‌های با درآمد کم و ثابت، بخصوص خانوار‌های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، معلولان و از کار افتادگان و در یک کلام فقرا، معمولا با ابزار‌هایی انجام می‌شود که دولت‌ها بدان دسترسی دارند مثل اعطای یارانه یا کمک‌هایی مثل اعطای سبد معیشتی.

کارشناس وتحلیلگر اقتصادی و بازرگانی یادآور شد: اصولا دولت چهاردهم برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه باید، چون دولت شهید رئیسی به دلیل باقی ماندن تحریم‌های ظالمانه آمریکا؛ سیاست حمایتی بخصوص در بخش مواد غذایی را ادامه دهد چرا که با این کار به چند هدف مهم دست یافته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی دولت اقدام به سیاست حمایتی با ارائه و عرضه سوبسید می‌کند تا مانع فقیرترشدن فقرا و بهبود دسترسی آن‌ها به کالای ارزان با نرخ دولتی شود فشار بالای نیاز به کالا را از سطح بازار کم می‌کند به این خاطر باید به این سمت و سو حرکت کرد تا سیاست حمایت معیشتی از اقشار ضعیف جامعه تداوم بیابد.

وی در این باره یادآور شد: به این دلیل دولت چهاردهم باید از قشر آسیب پذیر جامعه به صورت‌ها و اشکال مختلف حمایت کند چرا که اقشار ضعیف جامعه به دلیل رشد قیمت‌ها درطول سال‌های گذشته توانایی لازم برای خرید را از دست داده و کاهش قدرت خرید پیدا کرده اند بنابراین توانایی لازم را برای رو به رو شدن با قیمت‌های رشد یافته ندارند به این خاطر حمایت به سبک تامین مواد غذایی ارزان و دولتی از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

محمد صادق مفتح گفت: دولت چهاردهم در سایر حوزه‌ها باید از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند آن هم با روش‌های مختلف مثل ایجاد شبکه هدفمند خدمات اجتماعی در بخش‌های مختلف اعم از درمانی تا بهداشتی و آموزشی.

وی در این باره یادآور شد: این خدمات باید به اقشار ضعیف جامعه داده شود تا مانع تشدید فشار ناترازی درآمدی به آن‌ها و از دست رفتن سلامت و سطح سواد بخشی از اقشار جامعه شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: بی تردید اصلاح سیاست‌های اقتصادی برای کاهش فشار اقتصادی به مردم تا رفع تحریم‌ها یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید انجام شود تا مردم با سختی کمتری بحران‌های اقتصادی را پشت سر بگذارند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: ارائه یارانه‌های مواد غذایی به صورت کلی سبب کاهش قیمت مواد غذایی در بازار می‌شود بنابراین باید به این سمت و سو حرکت کرد تا هم عامه مردم از این راهبرد منتفع شوند وهم اینکه بتوان بخشی از نیاز اقشار ضعیف جامعه را بدون ایجاد نارضایتی اجتماعی تامین کند بنابراین دولت چهاردهم باید نگاه جامع و برنامه تکمیلی برای پیشبرد چنین طرح‌هایی داشته باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.