چشم‌انداز راهبردهای آمریکا در قبال ایران و سوریه

پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز به راهبردهای آمریکا در قبال سوریه و برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز 17 سپتامبر 2013 (26 شهریور) به راهبردهای آمریکا در قبال سوریه و برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تأیید کرده که با رئیس‌جمهور جدید ایران نامه تبادل کرده که این احتمال را افزایش می‌دهد که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند در پرتو توافق آمریکا - روسیه در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه از سر گرفته شود. اوباما نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور جدید ایران را در مصاحبه‌های تلویزیونی تأیید کرد. این اقدام در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که 24 سپتامبر آغاز می‌شود، صورت گرفته است. بسیاری از رهبران و تحلیل‌گران غربی امیدوارند رئیس‌جمهور جدید ایران که با شعار اعتدال بر سر کار آمد، در مقایسه با احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، رویکردی دوستانه‌تر داشته باشد.

در ادامه مقاله آمده است: اوباما در مصاحبه‌های تلویزیونی خود گفت که رژیم ایران نباید بر اساس مسیر حوادث سوریه، تصورات و برآوردهای اشتباه داشته باشد. اوباما در ابتدا تهدید به حمله نظامی علیه سوریه کرد و سپس مطابق راه‌حلی دیپلماتیک عقب‌نشینی کرد. اوباما گفت: «تصور می‌کنم ایرانی‌ها درک می‌کنند که مسئله هسته‌ای در مقایسه با مسئله تسلیحات شیمیایی، مسئله‌ای جدی‌تر برای ماست. تهدید ایرانی هسته‌ای علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] برای منافع بنیادین ما جدی‌تر است... دیدگاه من این است که اگر تهدید به زور جدی و تلاش دیپلماتیک بی‌امان صورت گیرد... توافق حاصل می‌‌شود.» آقای اوباما به حضور گسترده ایران در سوریه اشاره کرد؛ اما در عین‌حال، ایرانی‌ها را به دلیل جلوگیری از کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط رژیم اسد ستود. حسن روحانی نیز تهدید آمریکا به حمله علیه سوریه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده است. به لحاظ تاریخی، سوریه و ایران پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به متحدان قدرتمند منطقه‌ای بدل شده‌اند. هفته گذشته وبگاه حسن روحانی اعلام کرد که آقای ظریف گفت‌وگوهای هسته‌ای آینده را هدایت خواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: توانایی‌ها و تجربیات متعدد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، سبب شده وی به بازیگری محوری در گفت‌وگوها با غرب بدل شود. روحانی در پاسخ به اظهارنظرهای علنی اوباما گفت ایران از حل‌وفصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای استقبال می‌کند؛ اما حقوق و منافع خود را قربانی نمی‌کند. مبنای سخنان روحانی، جدیت ایران در عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم است. روحانی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در قرقیزستان گفت زمان مناسبی برای انجام اقدام جدید در مورد مناقشه‌های غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. 

 

اخبار و تحلیل‌ها:پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران در ظاهر رفتار و مواضع غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها در برابر ایران، به نحو محسوسی تغییر یافته است. محور این تغییر در پرداختن آن‌ها به مسائل مربوط به دکتر روحانی و دکتر ظریف است که به‌نظر، دو عامل اصلی دارد: 1- غربی‌ها در دوران دو دولت گذشته ایران در بحث هسته‌ای نتوانستند از ایران هیچ امتیازی بگیرند و در مقابل، ایران به پیشرفت‌های مهمی دست یافت و آن‌ها در عوض، تحریم‌های ایران را تشدید کردند که خسارات دو طرفه داشت و چون آن روش را برای خودشان مفید نمی‌دیدند، درصددند با استفاده از فرصت جدید، تغییر روش دهند. 2- رویکرد مثبت به آقای دکتر روحانی و آقای دکتر ظریف بستر تغییر روش آن‌ها را فراهم می‌کند؛ اما به معنای آن نیست که قصد دارند همه حقوق ایران را به رسمیت بشناسند. صحبت فقط از تغییر مسیر است؛ البته با توجه به این مهم که اگر چنانچه با مقاومت جدی ایران مواجه شوند، نسبت به گذشته برای دادن امتیاز آماده‌تر به‌نظر می‌رسند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.