ابعاد برنامه هسته‌ای و راهکار نرمش قهرمانانه

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به راهبردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 18 سپتامبر 2013 (27 شهریور) در مقاله‌ای به راهبردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: رهبر ایران در سخنان روز سه‌شنبه خود نشان داد که خواهان حمایت از مواضع رئیس‌جمهور جدید ایران است و خواستار «نرمش قهرمانانه» در گفت‌وگو در مورد مناقشه هسته‌ای با غرب شد. رهبر ایران در سخنان خود در جمع نیروهای سپاه پاسداران گفت مخالف اقدامات مناسب در دیپلماسی نیست... «من موافق آنچه آن را سال‌ها نرمش قهرمانانه خوانده‌ام، هستم؛ زیرا چنین رویکردی در شرایط خاص مادامی که به اصول بنیادین خود پایبندیم، بسیار خوب و لازم است.»

در ادامه مقاله آمده است: وزیر خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در راستای افزایش شانس موفقیت دیپلماسی تأیید کرد که با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نامه تبادل کرده است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به محتوای نامه آقای اوباما گفت: ایران انتظار دارد در مسیری که آمریکا با ایران صحبت کرده، پیشرفت حاصل شود... متأسفانه، دولت آمریکا همچنان با زبان تهدید صحبت می‌کند... ما اعلام کرده‌ایم که این موضوع باید به زبان احترام تبدیل شود. خانم افخم گفت که آقای اوباما با تبریک به آقای روحانی در مورد پیروزی در انتخابات، نامه‌نگاری با ایران را آغاز کرده است. در حال حاضر، ایران و آمریکا در دو مسئله جدی برنامه هسته‌ای و جنگ داخلی سوریه اختلاف نظر دارند. خانم افخم گفت که نامه‌ها از طریق سفارت سوئیس در تهران تبادل شده است. آقای اوباما نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی موضوع تبادل نامه را تأیید کرده است. موضوع نامه‌نگاری در حالی مطرح شد که دو رهبر ایران[رئیس‌جمهور] و آمریکا قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کنند. خانم افخم گفت که برای دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است. همچنین وی گفت آقای روحانی با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، دیدار نخواهد کرد و پیامی را که در توئیتر منتسب به آقای روحانی آمده، رد کرد.

در پایان مقاله آمده است: تبادل نامه در عین‌حال در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا هفته گذشته برخی تحریم‌ها از جمله موارد مربوط به فعالیت‌های بشردوستانه و دارای حسن‌نیت از جمله تبادل ورزشکار را لغو کرد.

تحلیل‌:مدتی است در عرصه مسائل مربوط به ایران و غرب و به‌ویژه آمریکا، تحولات متفاوتی مشاهده می‌شود. ویژگی این تحولات، تداعی‌کننده ذوب یخ‌های حائل چندساله در روابط دوطرف است. به احتمال زیاد این ویژگی در سفر نزدیک آقای روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل پررنگ‌تر می‌شود. در این میان، مهم آن است که مردان دیپلماسی و تحلیل‌گران، تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، فریب نخورند و اصول و خطوط قرمز نظام را که تاکنون با هزینه سنگین حفظ شده‌اند، فراموش نکنند و مردم هم بیش از حد لازم به این قضیه دل نبندند. دشمن با برنامه، روی خوش نشان دادن و هدفمند عمل می‌کند؛ از این رو گام‌به‌گام باید هوشیارتر اقدام کرد تا دچار لغزش و تصمیم‌گیری خطا نشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.