وحشت‌ نتانیاهو از دیدار روحانی و اوباما

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال توافق و روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت:...

 

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 23 سپتامبر 2013 (1 مهر) در مقاله‌ای به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال توافق و روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: مطابق گفته تدوین‌کنندگان سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] در سازمان ملل، نتانیاهو تلاش خود برای خنثی‌سازی تهاجم دیپلماتیک ایران را تشدید کرده و در نظر دارد هفته آینده در سازمان ملل هشدار دهد که توافق هسته‌ای با دولت ایران می‌تواند اقدامی مشابه اقدام کره‌شمالی در هشت سال گذشته باشد. قرار است آقای نتانیاهو سه‌شنبه آینده (یک هفته پس از سخنرانی اوباما و روحانی در سازمان ملل) در سازمان ملل سخنرانی کند. اما دولت اسرائیل به‌طور مشخص به‌دنبال تحقق توافق هسته‌ای غرب با ایران بر اساس معیارهای خود است. یک مقام اسرائیلی با اعلام بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که «رسیدن به یک توافق بد، بدتر از نرسیدن به توافق است.»

در ادامه مقاله آمده است: آقای روحانی که قرار است این هفته وارد نیویورک شود، تمایل خود به گفت‌وگو را بیان داشته است. دولت اوباما تمایل دارد که مسئله هسته‌ای ایران را در دوره ریاست‌جمهوری خود حل‌وفصل کند؛ اما در عین حال، اسرائیلی‌ها به ابعاد این موضوع بدگمان هستند. ایران امروز نیز مانند کره‌شمالی بر حق دستیابی به برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای تأکید می‌کند. تفاوت‌هایی میان این دو مورد وجود دارد. کره‌شمالی سال 2005 گفت که بمب هسته‌ای ساخته است. کارشناسان اطلاعاتی آمریکا معتقدند ایران ماه‌ها از ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد. یک مقام اسرائیلی گفت که آقای نتانیاهو در سخنرانی خود فهرستی از درخواست‌ها را مطرح می‌کند: ایران باید تمام فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند و با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده از خاک کشور موافقت کند؛ تأسیسات هسته‌ای پنهان در کوه‌های نزدیک قم را تعطیل کند؛ به‌کارگیری جدیدترین نسل سانتریفیوژها در تأسیساتی دیگر (نطنز) را متوقف کند و ساخت رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند.

در پایان مقاله آمده است: مقایسه ایران و کره‌شمالی از سوی آقای نتانیاهو به‌منظور تضعیف چهره آقای روحانی (فردی معتدل) صورت می‌گیرد. در حالی که آقای روحانی در توئیتر خود سال نو یهودی را تبریک گفت. کاخ سفید به دنبال رفع هراس‌های مقام‌های اسرائیلی است و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که آقای اوباما مطابق عمل آقای روحانی قضاوت خواهد کرد، نه حرف‌های او. آمریکا نیز در عین حال، در نظر ندارد بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را متوقف کند. بنیامین جی‌ رودز، یکی از مشاوران امنیت ملی آمریکا، می‌گوید: «ما قطعاً با توجه به تهدیدات ایران علیه اسرائیل و اظهارات ضداسرائیلی ایران طی این چندین سال، نگرانی‌های جدی اسرائیل در مورد ایران را تشخیص داده و تأیید می‌کنیم.» با توجه به تبادل نامه میان آقای روحانی و آقای اوباما، امیدها برای پیشرفت و گفت‌وگو افزایش ‌یافته است. امسال مقامات اسرائیلی هراس دارند که بزرگ‌ترین مسئله ممکن است احوال‌پرسی آقای روحانی و آقای اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل باشد؛ سال‌هاست که این اتفاق میان ایران و آمریکا نیفتاده و مقامات اسرائیلی نگرانند این اتفاق، اسرائیل را در برخورد با ایران منزوی‌تر می‌کند.

تحلیل‌:اوباما برای حل‌وفصل مسائل هسته‌ای ایران از یکسو با فشارهای رژیم صهیونیستی مواجه است که زورمدارانه تعطیلی کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مدنظر دارد و از سوی دیگر، ایران را در مقابل خود دارد که با تکیه بر قوانین بین‌المللی بر برخورداری کامل از حقوق هسته‌ای‌اش اصرار می‌ورزد این قضیه ضلع سومی هم دارد، اینکه اوباما قصد دارد با حل‌وفصل این موضوع، میانجی قهرمان این منازغه طولانی باشد. سیر و منطق بحث حاکی است که اوباما نه می‌تواند همه نظر صهیونیست‌ها را اجابت کند نه مطالبات ایران را؛ بنابراین به نظر می‌رسد طرفی را بگیرد که رضایت بیشتر صهیونیست‌ها و تضییع حقوق بیشتر ایران را در بر دارد که در این صورت، ایران نباید به چنین توافقی تن دهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.