تأثیرات تعطیلی کاخ سفید بر اجرای تحریم‌های ایران و سوریه

روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای به تأثیر تعطیلی دولت آمریکا بر روند اجرای تحریم‌ها علیه ایران و سوریه پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه هاآرتص 4 اکتبر 2013 (12 مهر) در مقاله‌ای به تأثیر تعطیلی دولت آمریکا بر روند اجرای تحریم‌ها علیه ایران و سوریه پرداخت و نوشت: کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد تعطیلی دولت آمریکا از اجرای تحریم‌ها علیه ایران و سوریه جلوگیری می‌کند که دلیل آن، مرخصی کارمندان دفتر اجرای تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکاست. جی‌کارنی، سخنگوی کاخ سفید، با برجسته‌ کردن تأثیرات مخرب بن‌بست مالی تلاش کرد تا بر جمهوری‌خواهان فشار آورد. وی گفت که تعطیلی دولت، تعداد کارمندان دفتر کنترل اموال خارجی را که به طور عادی صد و هفتاد و پنج نفر بوده‌اند، به یازده نفر کاهش داده است. این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که تعامل دیپلماتیک دولت اوباما با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، آغاز شده و تمرکز بر تحریم‌های آمریکا نیز افزایش یافته است.

در ادامه مقاله آمده است: به‌علاوه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌طور گسترده‌ای در هفته‌های اخیر تلاش کرده بر فشارهای آمریکا و اروپا علیه ایران افزوده شود. نتانیاهو روز جمعه گفت که هفته آینده با رهبران اروپایی دیدار خواهد کرد تا از ‌آن‌ها مصرانه بخواهد از کاهش تحریم‌ها امتناع کنند. وی افزود: «مادامی که ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را تعطیل نکرده، ما نمی‌توانیم در دام فریب‌های ایران برای کاهش تحریم‌ها بیفتیم.» ایران اواخر این ماه با گروه 1+5 در ژنو دیدار خواهد کرد تا گفت‌وگوها به‌منظور حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای از سر گرفته شود. کاخ سفید، جمهوری‌خواهان را عامل تعطیلی دولت و به تأخیر افتادن و تأمین نشدن بودجه برنامه سلامت دولت اوباما می‌داند. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، اوباما را به ناسازگاری سیاسی متهم می‌کنند و به تأثیرات منفی این تعطیلی توجهی ندارند. آقای کارنی به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «اداره (امور تحریم‌ها) نمی‌تواند کارکردهای اصلی خود را حفظ کند... این مسئله پیامد منفی این تصمیم کاملاً غیرضروری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان برای تعطیلی دولت است.»

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی کاخ سفید تشریح کرد: «این اداره وظایفی دارد؛ از جمله صدور فهرست تحریم‌های جدید علیه دولت‌هایی مانند ایران و سوریه و نیز سازمان‌های تروریستی، تکثیرکنندگان تسلیحات کشتارجمعی، کارتل‌های مواد مخدر و گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته و بین‌المللی.»

 

تحلیل‌: به‌نظر می‌رسد تعطیلی دولت آمریکا برای صهیونیست‌ها از خود آمریکایی‌ها ناگوارتر بوده که درباره آن، این طور احساس خطر می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.