تقابل کاخ سفید و سنا در مورد کاهش تحریم‌های ایران

روزنامه یواس‌ای تودی در مقاله‌ای به تقابل کاخ سفید و سنا در مورد کاهش تحریم‌های ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه یواس‌ای تودی 19 اکتبر 2013 (۲۷ مهر) در مقاله‌ای به تقابل کاخ سفید و سنا در مورد کاهش تحریم‌های ایران پرداخت و نوشت: سناتورها پیشنهاد افزایش تحریم‌ها را ارائه کرده‌اند و می‌گویند راهبرد ایران در قبال گفت‌وگوها در این هفته اثبات می‌کند که تحریم‌ها کارساز بوده و تهدید بیشتر می‌تواند ایران را متقاعد کند که تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کند. سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند آن‌ها از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، سرپیچی می‌کنند و برای تصویب قانون تشدید تحریم‌ها علیه ایران فشار وارد می‌آورند؛ این اقدام با وجود مخالفت‌های کاخ سفید است که هر گونه قانون جدید باید تا پایان گفت‌وگوهای جاری معلق شود. این تنش می‌تواند بر گفت‌وگوهای هسته‌ای که این هفته در ژنو آغاز شد، تأثیر بگذارد.

در ادامه مقاله آمده است: سناتور مارک کرک، عضو ارشد کمیته بانکداری سنا که این قانون را مدنظر دارد، گفت: پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای این هفته در ژنو که با تغییر در رفتار ایران همراه نبود، به این معناست که سنا باید در تشدید تحریم‌ها با وجود مخالفت‌های کاخ سفید اقدام کند. آقای کرک به همراه دو سناتور دیگر، بیانیه‌ای مشترک را در واکنش به گزارش روز جمعه نیویورک‌تایمز در مورد تمایل اوباما به کاهش تحریم‌ها، منتشر کردند. در این بیانیه آمده بود که «اکنون زمان تشدید تحریم‌ها است نه کاهش آن... آمریکا نباید تحریم‌های جدید را معلق کند و کاهش اموال مصادره‌ای ایران را پیش از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی، در دستورکار قرار دهد. سناتور مارک کرک گفت که «قانون تحریم‌های جدید به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به هدف خود برای کاهش تحریم‌های فلج‌کننده و حفظ برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ضروری است.» سناتور رابیو در مصاحبه با یو‌اس‌ای تودی گفت که «ایران با هدفی بسیار مشخص وارد این گفت‌‌وگوها شد؛ کاهش تحریم‌ها بدون دادن هر گونه امتیازی.»

در پایان مقاله آمده است: قانون پیشنهادی احتمالاً در کمیته بانکداری سنا پس از 28 اکتبر بررسی خواهد شد. مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که از محتوای قانون پیشنهادی سنا مطلع است، گفت: «این قانون درآمدهای ایران، درآمدهای ارزی خارجی و ریال ایران را هدف قرار خواهد داد تا از منابع مالی مورد نیاز ایران برای پایان بحران اقتصادی جلوگیری شود.» آقای رابیو (از سناتورهای طرفدار تشدید تحریم) گفت که «وی و سایر سناتورها هر گونه توافق با ایران را به منظور تعلیق یا لغو تحریم‌های بیشتر رد می‌کنند، مگر آنکه ایران غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل رها کند.» روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه گزارش داد که مقامات دولتی کاهش محدودیت‌های دسترسی ایران به منابع مالی خود را که در سایر کشورها بلوکه شده، مد نظر قرار می‌دهند. این اقدام، راهی خواهد بود که ایران بدون اینکه رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تغییر کند، کاهش فشارهای تحریم‌ها را احساس کند.

 

تحلیل‌:کاملاً مشخص است رفتار متناقض کاخ سفید و سنا، تکرار بازی قدیمی چماق و هویج است که دولتمردان آمریکایی در آن مهارت دارند. کاخ سفید با طرح پیشنهاد احتمالی آزادسازی بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران، اشتهای این کشور را تحریک می‌کند و سنا نیز با صحبت از تحریم‌های شدیدتر، به ایران چنگ و دندان نشان می‌دهد؛ حال آنکه به‌‌گمان آمریکایی‌ها حاصل این رفتار متناقض، گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است. دل نبستن به آزادسازی اموال و بی‌اعتنا بودن به چنگ و دندان و متمرکز شدن بر برنامه اعاده حقوق هسته‌ای، تنها راه مقابله با این بازی از رمق افتاده و بی‌خاصیت شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.