هشدارهای آمریکا در مورد محدودیت‌های کاهش تحریم‌ها

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به چشم‌انداز و هشدارهای آمریکا در مورد کاهش تحریم‌های ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 1 فوریه 2014 (12 بهمن) در مقاله‌ای به چشم‌انداز و هشدارهای آمریکا در مورد کاهش تحریم‌های ایران پرداخت و نوشت: مقامات آمریکایی در سراسر جهان به طور خصوصی به شرکت‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که طی دوره کاهش موقت تحریم‌ها، تعهدات و تعاملات خود با ایران را بسیار گسترش ندهند. برخی اظهارات مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر بیانگر دیدگاه‌های احتیاط‌‌‌آمیز آن‌ها در مورد کاهش موقت تحریم‌ها است. در روزهای اخیر، مقامات ارشد آمریکایی سفر به پایتخت‌های تجاری در سراسر جهان از جمله لندن، پاریس و دوبی را آغاز کرده‌اند. یکوب لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که در هفته‌های اخیر شخصاً مسئله را در دیدارهای خود با صدها مقام اجرایی آمریکایی و بین‌المللی مطرح کرده است. در این راستا، از جمله دیدارهایی نیز طی نشست اقتصادی جهانی (داووس) صورت گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: پیتر هارل، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی و تحریم‌ها، با شرکت‌های بزرگ بریتانیایی و فرانسوی از جمله نمایندگان رویال داچ‌شل، پی‌ال‌سی و ‌توتال اس‌ال‌سی دیدار کرد تا شفاف‌سازی شود طی شش ماه توافق موقت، آن‌ها اجازه ندارند به هرگونه روابط تجاری با ایران اقدام کنند و این روابط باید محدود باشد. یکی از شرکت‌کنندگان در نشست لندن می‌گوید: «پیامی که دریافت کردیم، این است که نباید هرگونه توافق و تعهد طولانی‌مدت را (با ایران) ‌امضا کنیم.» سخنگوی شرکت‌های توتال، شل و رولز- رویس اعلام کردند که در مورد محتوای دیدارهای صورت گرفته با نمایندگانشان اظهارنظر نمی‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، روز جمعه گروهی از شرکت‌های فرانسوی برای نشست مشابهی، به سفارت آمریکا در پاریس دعوت شدند. این نشست درست پیش از حضور نمایندگان برخی شرکت‌های فرانسوی در تهران در روز دوشنبه صورت گرفت. منتقدان توافق‌نامه از جمله اعضای کنگره گفته‌اند که ایران از این توافق علاوه بر کاهش تحریم‌ها، دستاوردهای اقتصادی چشمگیری خواهد داشت. آن‌ها به تقویت ریال ایران پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای موقت اشاره می‌کنند. تحلیل‌گران اقتصادی برآورد می‌کنند رشد اقتصادی ایران به ثبات اقتصادی در سال مالی جاری خواهد انجامید. مارک دوبوویتز، کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که در امور تحریم ایران به کنگره مشاوره می‌دهد، می‌گوید:‌ «اقتصاد ایران پس از چند سال تحریم‌ تا حدی به دلیل کاهش نسبی تحریم‌ها ... و نیز این تصور که دولت اوباما احتمالاً دیگر متعهد به تداوم فشار اقتصادی علیه ایران نیست، نشانه‌هایی از احیا بروز داده است.» یک مقام آمریکایی گفت: همچنین هدف این بود که اطمینان حاصل شود این شرکت‌ها درک کنند «تحریم‌های متعدد آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است.»

تحلیل‌ : یکی از نگرانی‌های جدی دولتمردان آمریکا از پیامد توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، فروریختن نظام تحریم‌های غیرقانونی است. آن‌ها، هم نگرانند در گام بعدی نتوانند با ایران توافق کنند و هم نگرانند نتوانند وضعیت تحریم را به حالت قبل بازگردانند. حال آنکه، تلاش حاضر آن‌ها برای حفظ ساختار تحریم‌ها و احیای آن در صورت شکست مذاکرات، ضمانت روشن و قطعی ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.