ایران و فلسطین محور بحث‌های اوباما و نتانیاهو

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی در مقاله‌ای به دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو و گفت‌وگوهای آن‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی 4 مارس 2014 (13 اسفند) در مقاله‌ای به دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو و گفت‌وگوهای آن‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: روز دوشنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، مصرانه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، خواست از پیش‌نویس و چارچوب توافق صلح با فلسطینی‌ها حمایت کند و تشریح کرد که به‌منظور تشکیل کشور جدید فلسطین اتخاذ تصمیمات جدی ضروری است. اوباما به نتانیاهو گفت که «این موضوع دشوار است و مستلزم مصالحه دو طرف است.» در عین حال، اوباما تلاش کرد نگرانی‌های نتانیاهو در مورد تلاش‌های آمریکا برای تحقق توافق بلندمدت با ایران بر سر برنامه هسته‌ای را کاهش دهد و متعهد شد که تعهد قطعی من، تضمین در مورد دست‌نیافتن ایران به تسلیحات هسته‌ای است. نتانیاهو نیز گفت که «فلسطینی‌ها باید مشروعیت کشور یهودی را به رسمیت بشناسند... اسرائیل به سهم خود، اقداماتی انجام داده و با تأسف باید بگویم که فلسطینی‌ها چنین نکرده‌اند... اسرائیل خواهان صلح است... نه یک تکه کاغذ... بلکه صلحی واقعی.»

در ادامه مقاله آمده است: نخست‌وزیر اسرائیل پیش از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «برای دفاع از اسرائیل هر آنچه لازم است، انجام می‌دهد و از دستیابی ایران به ابزارهای ساخت تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند.» آقای نتانیاهو حدود سه ساعت در کاخ سفید حضور داشت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ضرب‌الاجل پایان ماه آوریل را برای امضای چارچوب توافق اسرائیل و فلسطین تعیین کرده است. آخرین چارچوب پیشنهادی دربرگیرنده چنین مسائل طولانی‌مدتی مانند مرزهای اسرائیل و چشم‌انداز کشوری فلسطینی، سرنوشت آوارگان فلسطینی و وضعیت شهر بیت‌المقدس است. اوباما قرار است طی دو هفته آینده (17 مارس) با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان دیدار کند. اوباما در مصاحبه با بلومبرگ ویو گفت که نتانیاهو و اسرائیل باید از این چارچوب حمایت کنند یا با چشم‌انداز انزوای بین‌المللی در آینده روبه‌رو شوند. اوباما گفت که «اگر نتانیاهو معتقد است که توافق صلح با فلسطینی‌ها برای اسرائیل درست نیست، می‌تواند راهکاری جایگزین ارائه کند.»

در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو پیش از سفر به آمریکا، به کانال 2 اسرائیل گفت در برابر فشار آمریکا یا جامعه بین‌المللی تسلیم نخواهد شد.» وی گفت «من خواهان توافق هستم... اما توافقی خوب و مطلوب.» نتانیاهو پس از دیدار با اوباما به دیدار با رهبران کنگره رفت. همچنین نتانیاهو قرار است در نشست سالانه کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل (آیپک) سخنرانی کند. نتانیاهو به توافق کوتاه‌مدت میان متحدان آمریکا و ایران انتقاد کرده است. این توافق‌نامه موقت ماه ژوئیه به پایان می‌رسد و دولت اوباما برای تحقق توافقی طولانی‌مدت تلاش می‌کند. اوباما گفت که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. با وجود اختلاف نظرهای اوباما و نتانیاهو طی چند سال اخیر، اوباما روز دوشنبه گفت که «ما دوست یا متحدی نزدیک‌تر از اسرائیل نداریم و پیوند میان دو کشور و ملت‌های ما ناگسستی‌ است.» 

تحلیل‌:نتانیاهو تلاش می‌کند از فرصت سفر به آمریکا و حضور در نشست آیپک برای گرفتن امتیاز بیشتر از آمریکا درباره ایران و فلسطین استفاده کند. از طرفی هم اوباما با افراطی دانستن خواسته‌های نتانیاهو تلاش می‌کند با حفظ منافع رژیم صهیونیستی، دیدگاه‌های خود را به نتانیاهو تحمیل کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.