فضای فرهنگی و رسانه‌ای ایران در دوران روحانی

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به فضای فرهنگی و رسانه‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه واشنگتن‌پست 15 مارس 2014 (24 اسفند) در مقاله‌ای به فضای فرهنگی و رسانه‌ای ایران پرداخت و نوشت: تلاش برای [واپایش] کنترل دولت بر رسانه و فرهنگ در ایران، در حالی بالا گرفته که نیروهای سیاسی مخالف نیز برای رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به اطلاعات تلاش می‌کنند. رئیس‌جمهور ایران و حامیانش می‌گویند محدودیت‌های مطبوعاتی باید کاهش یابد و مردم باید به اینترنت و تلویزیون دسترسی بیشتری داشته باشند. در عین حال، محافظه‌کاران تندرو استدلال می‌کنند که چنین آزادی حاکمیت اسلامی، ایران را تضعیف خواهد کرد. این بحث هفته گذشته هنگامی تشدید شد که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از سیاست‌هایی را که ایران از زمان انقلاب اسلامی برای مدیریت جریان اطلاعات اتخاذ کرده، از جمله فیلترینگ[پالایه] اینترنت را مسخره خواند.

در ادامه مقاله آمده است: جنتی در نشستی با اتاق بازرگانی ایران گفت: «ما نمی‌توانیم پیشرفت چنین فناوری را به بهانه حفاظت از ارزش‌های اسلامی محدود کنیم.» وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مجوز تقریباً تمام رسانه‌ها در ایران از جمله روزنامه‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌ها نظارت دارد و مسئول بررسی و به‌طور بالقوه سانسور محتوا پیش از انتشار است. علی جنتی که پدرش یکی از قدرتمندترین و محافظه‌کارترین روحانیان ایران است، اصلاح‌طلب به‌شمار می‌رود و بسیاری انتصاب وی را نشانه تعهد آقای روحانی به تحقق خواست مردم برای آزادی بیشتر رسانه‌ها توصیف کرده‌اند. بیش از چهارصد روزنامه‌نگار ایرانی، به‌تازگی در نامه‌ای سرگشاده علیه طرح‌های اعطای مجوزهای دوره‌ای به خبرنگاران که بر اساس ارزیابی‌های دوره‌ای است، اعتراض کردند. روزنامه‌نگاران تأیید کردند که البته برخی محدودیت‌ها در زمان روحانی کاهش یافته است؛ اما در این نامه آمده که در صورت اجرایی شدن این طرح، مانعی جدی در برابر ارتقای آزادی بیان در ایران به وجود خواهد آمد. از زمان به قدرت رسیدن روحانی، چشم‌انداز پیشرفت‌های تدریجی در رسانه‌ها احساس می‌شود، اما پسرفت‌هایی نیز به وجود آمده است.

در پایان مقاله آمده است: برخی شخصیت‌های برجسته که از سال 2009 (پس از اعتراضات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری) از حضور در تلویزیون دولتی منع شده بودند، دوباره در این رسانه دیده شده‌اند. بسیاری از نشریه‌های اصلاح‌طلب که در زمان محمود احمدی‌نژاد بسته شده بودند، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. البته دولت روحانی با صداوسیما اختلاف‌هایی دارد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که «دولت جدید با وجود تعهداتش در زمان مبارزات انتخاباتی و پس از ادای سوگند، پیشرفت چشمگیری در ارتقا و حفاظت از آزادی بیان و عقیده نداشته است.» رقبای ایدئولوژیک روحانی در ایران، بزرگ‌ترین مانع در برابر ایجاد تغییرات و اصلاحات به شمار می‌روند.

 

تحلیل‌:دشمن در برخورد با ایران راه‌های مختلفی را آزموده و پاسخ آن را نیز دریافت کرده است. با توجه به ویژگی‌های روش‌های آزموده شده، منطقی است که سرمایه‌گذاری اصلی و کلان دشمن برای مقابله با نظام، مسائل فرهنگی باشد. تهاجم‌های سیاسی اخیر به حوزه فرهنگ نیز ناشی از آن است که با فشار بر ایران، فرصت برنامه‌ریزی و یافتن راه‌های لازم برای مقابله با تهاجم فرهنگی را از نظام بگیرند؛ از این رو توجه به زمان و سرعت بخشیدن به چاره‌جویی‌های فرهنگی، ضرورتی است که نباید بیش از این، از آن غافل ماند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.